Tomasmarknaden tackar försäljarna, artisterna och besökarna – Cirka 350 000 besökare och sålde 35 000 portioner av risgröt

På Tomasmarknaden inleds i dag årets sista marknadsdag. Antalet besökare motsvarar evenemangsarrangörens förväntningar och uppgår till cirka 350 000 besökare. Försäljningen har varit särskilt livlig på jultorget i år och till exempel har man redan sålt 10 000 portioner risgrynsgröt med tjinuski som blivit en succéprodukt på marknaden.

Tomasmarknaden inleddes livligt redan under jultorgets första vecka, då 135 000 besökare besökte marknaden. Antalet besökare per dag har åter varit tiotusentals och på lördagen

under öppningshelgen (2.12) gjordes årets rekord på en dag, då nästan 37 000 besökare njöt av julstämningen på marknaden.

På marknaden har besökarna fått bekanta sig med nästan 100 småproducenters samt över 20 delikatessförsäljares samt kafé- och restaurangaktörers utbud. Tusentals ansvarsfullt tillverkade delikatesser, presentartiklar, prydnadsföremål och bruksföremål har köpts som julklappar, för julbordet eller som prydnadsföremål – julklassiker som ullsockor, stearinljus och glögg med varierande smaker har varit de mest populära produkterna.

Av det ätbara utbudet på restauranggården har man till exempel av risgrynsgröten sålt 35 000 portioner under hela julmarknaden och N4ku-restaurangens succégröt som också uppmärksammats i medierna har sålts i 10 000 portioner. Av tilltugg i mindre storlek har Pop up Cafe Mama Nikolas kanelbullar som gräddas på platsen i år blivit en succéprodukt och 2 000 kanelbullar har sålts.

För helsingforsarna vill man också i vidare bemärkelse skapa julstämning genom välgörenhet. Helsingfors evenemangsstiftelse som arrangerar Tomasmarknaden har gjort det möjligt för alla säljare att donera sina överblivna försäljningsprodukter via föreningen HurstinApu till dem som har det sämre ställt.

Jultorgets breda programutbud lockade folk att njuta av julstämningen i Helsingfors

På Tomasmarknaden har besökarna fått träffa julgubben och tomtemor och lyssna till levande julmusik som uppförts av olika sammansättningar. Söndagen den 10 december fick marknaden ett sällsynt besök av den brittiska arméns militärorkester British Army Band Sandhurst som framförde traditionella julsånger under två spelningar. Vid de populära arbetsdemonstrationerna som ordnas vid säljarnas stånd har besökarna fått se till exempel hur man blåser glas, rostar kastanjer och smider metall. Radiokanalen Aito Iskelmä har glatt besökarna med julmusik under hela marknaden.

År 2024 ordnas Tomasmarknaden igen på Senatstorget. Om den kommande marknaden ges närmare information nästa år.

Vi tackar våra samarbetspartner och centrumaktörerna Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Helsingin City Markkinointi, Helsingfors stadslokaler Ab, Paulig och Aito Iskelmä för en lyckad marknad.

Ge respons

Hur gick ditt besök på marknaden? Vad var det bästa och vad vill du se mer av? Svara på enkäten och ge respons så kan du påverka kommande års evenemang. Det tar uppskattningsvis 5 minuter att svara. Alla som lämnat sina kontaktuppgifter deltar i utlottningen av biljetter till nästa års Helsingfors Festival.

Bild: Vessi Hämäläinen