Marko Ahtisaaris period inom Helsingfors festspel kulminerade i den historiska BASSO-träffen

Helsingfors festspel avslutades i går den 1 september. På invigningsdagen under Konstens natt, som nu fyllde 35 år, besökte sammanlagt över 100 000 kulturvänner evenemangen och festivalens invigningskonserter. Marko Ahtisaari var konstnärlig ledare för festivalen för sista gången – Ahtisaaris period kommer att ihågkommas för verken med ny teknik och de stora internationella dans- och orkesterbesöken.

Marko Ahtisaari var konstnärlig ledare för Helsingfors festspel under perioden 2019–2024, och hans sista år inleddes med en imponerande hyllning till musikens stenfot, basen. Beställningsverket BASSO av Lauri Porra framfördes på Senatstorget under Konstens natt den 15 augusti. På scenen samlades 147 basröster och i publiken fanns uppskattningsvis 25 000 personer som firade Konstens natt. Under Konstens natt öppnades också utställningen AI Helsinki, som kunde ses avgiftsfritt i Esplanadparken medan Helsingfors festspel pågick. Verken i utställningen beskriver Helsingfors och helsingforsborna ur konstnären Kevin Aboschs synvinkel och med hjälp av styrd artificiell intelligens. Konstens natt pågick i vackert väder och omfattade cirka 350 separata konstevenemang.

Se BASSO-videon:

Som ett internationellt dansbesök på Helsingfors festspel framfördes den brittiske dansaren-koreografen Akram Khans fascinerande Jungle Book Remagined. Verket innehåller animering och scenkonst samt behandlar klimatförändringen. Jungle Book Remagined tolkades av internationella toppdansare och uppfördes i Dansens hus i fyra föreställningar. Verket fick berömmande recensioner.

Höjdpunkter i programutbudet inom klassisk musik blev två unika händelser. The Cleveland Orchestra, en av världens mest kända symfoniorkestrar, framträdde i Musikhuset två kvällar under ledning av dirigenten Franz Welser-Möst. Víkingur Ólafsson var solist vid den första konserten. Den av Esa-Pekka Salonen sammanställda tidigare ohörda konsertversionen av Modest Musorgskis opera Hovanštšina fick i Financial Times en femstjärnig recension, där man sammanfattade verkets aktualitet enligt följande: ”To hear this in Helsinki – a city three hours from St Petersburg where the tension induced by Russia is palpable – was a searing moment of the present merging with the past”.

Andra betydande konserter under Helsingfors festspel var till exempel den lettiska orgelkonstnären Iveta Apkalnas recital i Musikhuset. Biljetterna till den såldes slut redan på våren. Även professor-musikpedagogen Suvi Saarikallios och neurovetenskapsmannen Daniel J. Levitins val av musik ingick i Helsingfors stadsorkesters önskekonsert, där man som solist hörde basisten Victor Wooten. Konsertens kärna fokuserade på musikens inverkan på sinnet och hälsan, och diskussionerna i anslutning till konserten samlade en rekordstor publik i Musikhusets entréhall.

Publikfavoriter blev också de många slutsålda konserterna i Huvilatältet, såsom Carla Brunis första framträdande i Finland och Samuli Putros 20-årsjubileumskonsert som soloartist, där Zen Café gjorde en överraskande comeback som charmade publiken. Andra utsålda konserter i Huvilatältet var Cat Powers omtolkning av Bob Dylans spelning i Royal Albert Hall i London samt Hermanos Gutiérrez, Angélique Kidjos och Anna Puus konserter.

Också Helsingfors festspels vänfestivaler Alakulttuuripäivä, GÁTT Nordic Arts Festival, Helsingfors Operasommar, Körrundan, Outsider Art Festival, Runokuu, SAMPO Festival, Teatteri Sirkus Suosalo och Viapori Jazz bjöd på ett mångsidigt program.

Helsingfors festspel under Marko Ahtisaaris ledning kommer att ihågkommas för de stora internationella dans- och orkesterbesöken samt verk som utnyttjar ny teknik.

År 2019 uppfördes Giséle Viennes Crowd på Finlands Nationalopera. Crowd bars upp av en lista av låtar som genomsyrar den elektroniska musikens historia och som Peter Rehberg var kurator för. År 2022 sågs i Dansens hus musiker-producenten Jamie xx:s, installationskonstnären Olafur Eliassons och koreografen Wayne McGregors mångkonstnärliga Tree of Codes samt koreografen Boris Charmatz 10 000 gestures – ett verk med 10 000 olika dansrörelser som inte upprepar sig. Till de stora händelserna under 2023 ingick två olika versioner av Igor Stravinskys Våroffer, där Pina Bauschs koreografi tolkades av över 30 dansare från 14 afrikanska länder i Dansens hus och den brittiska orkestern Aurora spelade ett orkesterverk utantill i Musikhuset under ledning av Nicholas Collon. Ahtisaaris period kommer också ihågkommas av att The Cleveland Orchestra under innevarande år kom till Finland för första gången sedan 1965.

Under de exceptionella coronaåren introducerade Helsingfors festspel konstupplevelser på gårdar och under balkonger genom att under flera somrar bjuda på glädjande avgiftsfria Konstgåvor. Helsingfors festspel utformade konceptet Konstgåvan enligt principen om öppen källkod och delade ut en applikation för hantering av konstgåvor till festivaler runt om i världen. Konstgåvor har också delats ut bland annat på Island, i Norge, Sverige och Irland.

Under Ahtisaaris period har man i programutbudet på Helsingfors festspel också på andra sätt sett verk som utnyttjar ny teknik. År 2019 hade Robotkören sin premiärvisning på festivalen. Robotkören var ett ljudverk som utvidgade körklangen till otänkbara dimensioner för människorösten. År 2020 uppfördes utställningen Mika Vainio 50Hz i Kiasma, som var den internationellt mest omfattande översikten över ljudkonstnären Mika Vainios produktion. Han är en föregångare inom elektronisk musik. Under de följande åren visades Brian Enos utställning 77 Million Paintings and Other Audio-Visual Works i Musikhuset. Den modell för artificiell intelligens som utvecklats genom Herndons egen röst i Holly Herndons och Mat Dryhursts verk IP presenterades för allmänheten för första gången på en konstfestival.

”Jag vill tacka alla konstens vänner. Utan er skulle Helsingfors festspel inte existera. En konstfestival är alltid ett undantagstillstånd, och det har varit ett nöje att göra dessa undantag för er”, säger Marko Ahtisaari. ”Under en tid med krig och hot kan konst förena oss. De första stora europeiska multikonstfestivalerna – till exempel Helsingfors festspel – uppstod efter andra världskriget utifrån tanken att om vi får uppleva varandras konst, så utbryter inga fler krig. Även i dessa tider tror jag på detta. Konst spelar en roll i fredsprocessen.”

Efter Helsingfors festspel är Marko Ahtisaari styrelseordförande för den oberoende fredsmäklingsorganisationen CMI Martti Ahtisaari Peace Foundation och fokuserar på att öppna det nya konstcentret House of Sound åren 2026–2027. Läs mer: markoahtisaari.com.

Festspelens huvudsamarbetspartner 2024 var Elisa och Helsingin Sanomat, sponsor var Accenture och servicepartner Akun Tehdas, Food Camp, Grano, Heku, Helsinki Bryggeri, Marski by Scandic, Neural DSP och Renault.

Verket BASSO och konserten med The Cleveland Orchestra kan fortfarande ses som en inspelning på festivalens webbplats: helsinkifestival.fi. Följande Helsingfors festspel firas 14–31.8.2025. Johanna Freundlich är konstnärlig ledare för festivalen under perioden 2025–2029. Nästa års program publiceras i delar under hösten 2024 och våren 2025.

Bild: Otso Kähönen