Ljusberättelser

Rekommenderad tidpunkt för uppgiften: Utveckla och filma ljusberättelserna när som helst innan Lux Helsinki
Plats: Inomhus, i mörker
Tidsåtgång: Flexibelt, anpassa enligt eget schema
Instruktioner för läraren innan uppgiften: Det behövs ett mörkt utrymme (WC:n passar bra, om den kan göras mörk!), ficklampor (telefonens fungerar bra) och olika helt eller nästan genomskinliga material, till exempel tunna tyger, servetter, färgad plast (till exempel brödpåsar är ofta gjorda av färgglad plast) eller pappers- eller pappbitar med utklippta hål. Endast fantasin sätter gränser! Det behövs också en telefon eller något annat man kan föreviga ljusberättelserna med, i form av bilder eller videor.


Den rumänska konstnären Radu Ignats verk Facelessmen är ett av ljuskonstverken som ingår i Lux Helsinki 2023. Verket består av animationer som reflekteras på en tre meter hög ansiktsmask av metall, och förändrar och förvränger dess drag, former och textur. Ignats verk har visats på konst- och ljusfestivaler runtom i världen. 

Låt oss inspireras av Ignats verk, och se våra ansikten i ett nytt ljus!


Utan ljus skulle vi vara osynliga – ljuset hjälper oss att få syn på varandra. Utan ljus skulle alla vara ansiktslösa, för ingen skulle kunna se vårt ansikte, vi. Ingen skulle heller kunna se vårt ansiktsuttryck – ingen skulle veta om vi ser glada, ledsna, sömniga, arga eller kanske förvånade ut. Om ljuset förändras ser å andra sidan också våra ansikten annorlunda ut, trots att ansiktsuttrycket skulle vara detsamma. Prova!


Ansiktet som ljuslandskap

Ställ er framför spegeln, turvis ifall utrymmet är begränsat. Undersök med hjälp av en kompis eller en vuxen hur ansiktet förändras då man lyser på det med en ficklampa vars ljus filtreras genom olika typer av material. Testa att flytta ljuskällan längre bort från eller närmare ansiktet, och se hur ansiktet förändras. Hur förändras stämningen av olika färger eller mönster? Hurdana berättelser skulle en figur vars ansikte belyses av ett rött, prickigt ljus berätta?

Prova också att belysa ansiktet från olika vinklar – uppifrån, nerifrån, från sidorna eller rakt framifrån. Snurra på lampan (eller färgat eller mönstrat material) runt ansiktet. Undersök också ansiktsuttryckets påverkan.

Prova först att ändra bara ljusets riktning och hålla ansiktet neutralt. Ser ni någon skillnad? Testa sedan olika miner, som ni tycker beskriver stämningen som ljuset skapar. Vilket ljus passar bäst för en sorgsen min? Eller för en arg?


En egen ljusberättelse

Vi skapar tillsammans egen ljuskonst, i form av en berättelse! Var och en får prova och välja en ljusriktning och ett material som inspirerar till historieberättande. En vuxen tar en bild eller kort video av varje barn. Placera barnet mitt i bilden, så blir bilderna och videorna enhetliga. Det är bra om bakgrunden är jämn och mörk. Barnet får berätta en kort historia i anknytning till bilden. Berättelsen kan handla om barnet självt, eller en helt ny karaktär som ljuset väckt till liv.


En utställning av ljusberättelser

Sammanställ era bilder och videor till en utställning! Utställningen kan göras både fysiskt, genom att skriva ut bilderna och pyssla ihop lämpliga ramar, eller digitalt. Lägg då upp bilderna eller videorna i era kanaler på sociala medier och märk inlägget med #kulturenuppfostrar och #luxhelsinki. Bilderna kan användas också till annat, man kan till exempel göra nya namnskyltar till tamburen av dem.


Kom ihåg att dokumentera! Ni kan dokumentera stämningar och barnens tankar i er gruppportfölj

Publicera i sociala medier! Bilderna kan ni också dela med er på daghemmets sociala medier. Lägg till de här taggar i publikationen: #kulturenuppfostrar #luxhelsinki och #ljusberättelser. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #multilitteracitet #digitalkompetens #förmågaattdeltaochpåverka #språkensrikavärld #minamångauttrycksformer #jagochvårgemenskap #jagutforskarminomgivning #jagväxerrörpåmigochutvecklas #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål:
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Multilitteracitet
* Digital kompetens
* Förmåga att delta och påverka

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande:
* Språkens rika värld
* Mina många uttrycksformer
* Jag och vår gemenskap
* Jag utforskar min omgivning
* Jag växer, rör på mig och utvecklas


Snabb respons för uppgiften Ljusberättelser

Vad tyckte ni om uppgiften?

Bild: Radu Ignat