Festivaltallrik från naturen


Rekommenderad tidpunkt för att genomföra uppgiften: När som helst under Helsingfors festspel
Plats: Förberedelser inomhus och utomhus, lek i trädgården
Längd: Kan anpassas efter eget tidsschema
Tips till läraren innan uppgiften: 
 För att göra tallrikarna behövs tallrikar (antingen färdiga engångstallrikar eller egna klippta av kartong) samt lim och små papperslappar där man skriver ner vad som finns på tallriken. För skogsvandringen behövs lämpliga kärl för insamling av saker. För leken med matstånd behövs en lämplig plats i trädgården och ett slags ”matstånd” (t.ex. en duk som tak) samt ett bord eller annan yta där maträtterna och kassan med ”pengar” kan placeras.

Innehållet kan också användas för Kock-Rävens uppgifter!

Under Festspelen förvandlas Tölövikens Huvilanranta till en trivsam sommaroas där det utöver konst och gratis program också erbjuds en mängd smakupplevelser – på terrassområdet kommer det att finnas flera olika restaurangstånd för alla smaker! Det serveras exempelvis marockansk mat, koreansk gatumat, franska street food-rätter, vegansk mat och vildmat från skogen. Självklart kommer det också att finnas läckerheter och efterrätter – exempelvis hantverksglass, baklava-bakverk och frukt!

Vilka läckerheter har ni att erbjuda under Festspelen? Vi ska sätta igång att skapa egna rätter och planera ett lekfullt matstånd för festivalen!


Fantasifulla rätter direkt från naturen!

Innan vi går vidare med att leka matstånd (instruktioner finns längre ner på sidan), förbereder vi först de maträtter som ska säljas.

Som inspiration: Bekanta dig med menyerna

Planeringen av egna rätter kan börja med att bekanta sig med Huvilastrandens restaurangers menyer (menyerna uppdateras senare på sommaren). En vuxen kan läsa upp maträtter och ingredienser för barnen, och fråga om de känner igen rätter och ingredienser som harissa, vöner, hummus, seitan, bao och falafel. Tillsammans kan vi också lära oss om maträtterna på internet eller i böcker. Enligt åldersnivå kan vi fördjupa undersökningen genom begreppen närmat/fjärrmat. När man diskuterar matens hälso- och miljöpåverkan kan man som stöd  använda exempelvis mat-avdelningen i den allmänt tillgängliga ”Terve elämä”- guiden (bara på finska).


Vi planerar och tillreder: Våra egna drömrätter

Nästa steg är att ge sig ut på en utflykt i naturen för att samla ingredienser till våra egna rätter! Ta med små kärl, burkar eller påsar där barnen kan samla sina egna matingredienser. Innan vi börjar samla, kan vi tillsammans med barnen fundera på till exempel:

  • Hurudan är min drömmat? 
  • Kittlar den min tunga, väcker den mina smaklökar till liv? 
  • Om jag blundar, hur skulle den se ut?

I skogen finns det många dofter, färger och olika ytor att använda för att skapa våra egna drömrätter. Låt fantasin flöda!

Tänk på att inte samla något levande, som maskar eller insekter. Plocka helst delar av växter som redan har lossnat eller åtminstone sådana som finns i överflöd.

När vi återvänder till förskolan får varje barn skapa sin drömrätt genom att pyssla med de ingredienser de har samlat!

  • Vi utnyttjar material som redan finns tillgängligt som tallrik. Om det finns många engångstallrikar kan vi använda dem. Alternativt kan vi till och med klippa egna tallrikar från återvunnen kartong. 
  • Vi brainstormar och limmar våra egna rätter på tallriken. 
  • En vuxen hjälper till att skriva ner vad som finns på tallriken.

Barnen från Daghemmet Hopealaakso, Samoojat-gruppen, blev entusiastiska över att skapa fantastiska rätter.stuivat tekemään upeita annoksia.


Matståndsleken

Nu när de färdiga rätterna är redo, sätter vi upp matståndet i trädgården! Innan leken börjar kan vi tillsammans komma ihåg hur man artigt gör affärer eller titta på videor med till exempel butikleksteman.

Anvisningar:

  • Välj en lämplig plats för matståndet, till exempel under ett tak eller ett träd, eller fäst en tältduk över ståndet. Ni kan också använda färdiga konstruktioner och element som finns på gården.
  • Matståndet behöver ett bord eller annan yta för rätterna som skall säljas, någon slags kassa och möjlighet att förvara växeln.
  • Växeln kan vara små stenar, pinnar, kottar etc. En person agerar säljare i tur och ordning. De andra ställer sig i kö som kunder.
  • Alla får en viss mängd ”pengar”. Var och en kan i tur och ordning köpa den rätt de vill ha (när den är ”äten” återlämnas den till ståndet och säljs igen).

Matståndet kan sättas upp i trädgården så ofta barnen vill och det kan vara en del av deras egna festspel!


Innehåll för Kock-rävens uppgifter!

Matståndsleken med sina rätter kan enkelt kombineras med Kock-rävens uppgifter! Till exempel kan vi utforska ursprunget och resan för maträtternas ingredienser som finns på festspelens meny, samt begreppen närmat och fjärrmat genom att leka och lära oss mer om kockyrket, skapa egna vegetariska rätter och framtida maträtter. Flera idéer finns också i Boken om rävarna.

Uppgiften har genomförts tillsammans med helsingforsdagiset Hopealaakso.


Kom ihåg att dokumentera! Utflykten till skogen, tillagningen av maträtterna och matståndsleken ger roliga minnen som kan samlas i gruppens grupportfölj!

Publicera i sociala medier!
Det är en bra idé att dela bilder och videor från aktiviteterna på era sociala medier-konton med hashtaggarna #kulturenuppfostrar och #helsingforsfestspel. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #vardagskompetens #förmågaatttänkaochlärasig #minamångauttrycksformer #jagutforskarminomgivning

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Vardagskompetens
* Förmåga att delta och påverka

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande
* Mina många uttrycksformer
* Jag utforskar min omgivning


Snabb respons för uppgiften Festivaltallrik från naturen

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Daghemmet Hopealaakso