På jakt efter bastoner

Rekommenderad tidpunkt för att genomföra uppgiften: När som helst under Helsingfors festspel (15.8.-1.9.)
Plats: Inomhus eller utomhus
Längd: Kan anpassas efter eget tidsschema
Mål: Uppgiftens mål är att utveckla förmågan att lyssna, och lära sig känna igen och beskriva olika typer av ljud. Vi lär oss observera låga bastoner i vår egen omgivning och 

Alla tiders basträff äger rum på Senatstorget! Lauri Porras nya komposition BASSO med fler än hundra basröster och bastoner framförs under Konstens natt. I framförandet deltar en kör av basröster, en rad blåsare i basläge och en rytmlegion av elbasister och slagverkare.

Den här uppgiften kan göras som en enskild uppgift, eller användas som bas för en egen BASSO-konsert!


Spetsa basöronen! Nu jagar vi låga ljud

Innan vi beger oss på jakt efter låga ljud i vår egen omgivning diskuterar vi bastoner tillsammans. Hurdana är de? Låga och morrande eller lätta och klara? Ifall bastonen skulle vara ett djur, skulle det vara en brummande björn eller kvittrande fågel? När alla är överens kan vi spetsa öronen och låta jakten på bastoner börja!

Instruktioner:
Vi undersöker vår omgivning noggrant. Genom att knacka, krafsa och bara stryka med handen över olika föremål kan de producera ljud, vilka av dem producerar bastoner? Uppmuntra barnen att undersöka många olika föremål. Ni kan prova exempelvis:

Stora föremål: Stora plastkärl, glasflaskor eller 
Träföremål: Stora träbitar eller trälådor
Stora ytor: Till exempel stora papplådor kan ge bastoner 
Hushållsapparater: Till exempel disk- eller tvättmaskiner eller luftkonditioneringsapparater kan ha låga och brummande motorljud (dessa ska naturligtvis observeras på avstånd)
Möbler: Kan ge upphov till ljud då man till exempel klappar på eller flyttar på dem

Den egna rösten: Hur lågt kan man få den egna rösten att brumma?

Utomhus kan man även observera (till exempel):

  • Motorfordon: Speciellt stora fordon som bussar och långtradare 
  • Naturens ljud: Till exempel åskan

Med hjälp av till exempel en pekplatta kan man lyssna på andra bastoner, till exempel:

  • Naturljud: till exempel vattenfall eller en brusande fors låter starkt men lågt
  • Instrument: Vissa instrument, till exempel kontrabas (Nakkirakkis presentation av kontrabas finns här (på finska))
  • Trummor och perkussionsinstrument: Stora trummor, till exempel bas- eller djembetrummor

Samlas till slut i gruppen och berätta för varandra vad ni kom fram till. Barnen kan också visa hur de gör sina ljud för resten av gruppen.

Kom ihåg att dokumentera! Jakten på bastoner kan till exempel bil bra bildmaterial till grupportfolion.

Publicera i sociala medier! Ni kan lägga till bilder och videor på era sociala medier-konton med hashtaggarna #kulturenuppfostrar och #helsingforsfestspel. Lägg till de här taggar: #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #multilitteracitet #minamångauttrycksformer #jagutforskarminomgivning #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Multilitteracitet

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande
* Mina många uttrycksformer
* Jag utforskar min omgivning


Snabb respons för uppgiften På jakt efter bastoner

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Tero Ahonen