Från larv till fjäril

Rekommenderad tidpunkt för uppgiften: När som helst runt Helsingfors festspel (14.-31.8.2025)
Plats: Inom- eller utomhus, om ni har möjlighet att lyssna på musik utomhus.
Längd:
 Kan anpassas efter eget tidsschema
Anvisningar till läraren före uppgiften: Att se på videon är en del av uppgiften, men om det blir för svårt praktiskt kan man utföra uppgiften även utan den. Ni behöver en apparat att se på videon med, en högtalare för att lyssna på musiken och färgpennor eller målargrejer och papper.

Mål: Att locka barnen till att utforska kroppen, rösten och rörelsen som uttryckssätt, och fördjupa sig i förvandling som tema. Vi bekantar oss tillsammans med Frédéric Chopins lättillgängliga musik, och stöder både kreativt tänkande och gemenskap genom lek och konst.

Den förtjusande uppvisningen RRRRR. Story of a Caterpillar kan ses i Nationaloperans Almisal under Helsingfors festspel. Det ordlösa uppträdandet riktar sig till barn under skolåldern och kombinerar dans med levande musik och visuell teater. Berättelsen om en metamorfos trollas fram på scenen av den spanska gruppen Princep Totilau, när en liten larv under föreställningen förvandlas till en vacker fjäril. En viktig del av föreställningen utgörs också av den älskade tonsättaren Frédéric Chopins musik, som framförs på scen av pianisten Fransesc Mora. Regissören Marc Hervàs har skapat en fjärilslätt helhet där både den flitiga larven och den förtjusande fjärilen gestaltas av skådespelar-dansaren Beatriz Macías. I slutet av föreställningen får också de små åskådarna delta i dansen.

1. Förberedelser

Titta tillsammans på en några minuter lång video av uppvisningen RRRRR. Story of a Caterpillar >> Videon finns här.

Diskutera videon kort:

  • Vad syntes på videon?
  • Vad hände med larven?
  • Vilka ljud hörde du?
  • Vilka känslor kände du när du såg videon?
  • Vad tänkte du på när du såg förvandlingen (metamorfosen)?

2. Konst från larv till fjäril

Förvandling, omvandling, metamorfos. Fördjupa er i temat genom konst. Lyssna på följande stycken av Chopin, de finns på till exempel Youtube och Spotify.

  • Waltz No. 4 in F, Op. 34 No. 3
  • Berceuse in D-flat Major, Op. 57
  • Nocturne No. 2 in E-flat, Op. 9 No. 2
  • Mazurka No. 23 in D, Op. 33 No. 2
  • Prelude Op. 28 No. 3 in G Major
  • Prelude Op. 28 No. 15 in D-flat Major “Raindrop”
  • 3 Valses, Op. 64: No. 1 Molto Vivace in D Major “Minute Waltz”
  • Nocturne No. 9 in B, Op. 32 No. 1
  • Prelude Op. 28 No. 10 in C-sharp minor
  • Etude Op. 10 No. 8 in F Major “Sunshine”

Rita samtidigt som ni lyssnar en serie med fyra bilder: Ägg > Larv > Puppa > Fjäril. Alla barn kan rita en egen serie, eller bara en av bilderna. Hur ser fjärilen ut som larv, ägg och puppa? Vilka färger har fjärilen som till slut tar sig ut ur puppan?

Vilka andra förvandlingar kan ni komma på? Ta fram lappar och rita eller skriv upp grejer som förvandlats på något vis (till exempel en glasstrut > en smält glass). Hur många kan ni komma på?

3.  Larvdans

Chopins berömda stycke ”Minutvalsen” är egentligen döpt efter ordet för ”liten”. Senare har människor istället antagit att namnet syftar på ordet ”minut”, och att valsen alltså ska spelas på exakt en minut. Låt barnen dansa sin bästa larvdans i exakt en minut – starta rörelsen tillsammans och stanna där ni är när det gått en minut. Vad gjorde larverna? Kröp de ännu omkring på golvet eller hade de hunnit utvecklas till fjärilar? Larverna kan också göra rrrrrr-ljud!

Som avslutning

Prata till sist om det ni gjort! Vad var roligast? Vad lärde ni er? Avsluta uppgiften med en gemensam rrrrrrr-vågrörelse där ni skapar både rörelsen och ljudet tillsammans.

Kom ihåg att dokumentera! Ni kan dokumentera stämningar och barnens tankar i er gruppportfölj!

Publicera i sociala medier! Bilderna kan ni också dela med er på daghemmets sociala medier. Lägg till de här taggar i publikationen: #kulturenuppfostrar och #helsingforsfestspel. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #språkensrikavärld #minamångauttrycksformer #jagutforskarminomgivning #jagväxerrörpåmigochutvecklas #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål:
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande:
* Språkens rika värld
* Mina många uttrycksformer
* Jag utforskar min omgivning
* Jag växer, rör på mig och utvecklas


Bild: Dani Querol

Snabb respons för uppgiften Från larv till fjäril

Vad tyckte ni om uppgiften?