Sätt rädslor på papperet och behandla dem!


Rekommenderad tidpunkt för att genomföra uppgiften: När som helst under Helsingfors festspel
Plats: Pysslandet genomförs inomhus, och med bilderna kan ni bygga upp en utställning utomhus för föräldrar och förbipasserande att beundra
Längd: Kan anpassas efter eget tidsschema
Anvisningar till läraren före uppgiften: 
Reservera material enligt den teknik ni valt. Ni kan till exempel använda svart papper på vilket ni ritar en bild med färgkritor. På bilden kan också fästas vad som helst småroligt, dekorationer av återvunnet material; glittrande hårprydnader, färggranna band, glänsande presentsnören, lurviga tygbitar osv.

Innehåll för Räv-uppgifter!

Mål: Barnen lär sig att hantera rädslor med hjälp av konst. Ni behandlar skrämmande saker som spöken i mardrömmar och andra saker som skrämmer barn – rita dem på papper, så att de blir mer konkreta. Till sist hjälper vi barnen att slippa sina rädslor genom att göra bilden lustig och fånig; ni minskar rädslan genom att skratta åt den. Avsikten är inte att skratta åt andras rädslor, utan skapa ett avstånd till rädslorna. Även om uppgiften inte syftar till att lyfta fram rädsla på ett skadligt sätt, är det bra om en vuxen att bedömer vem uppgiften lämpar sig för.


Konst är ett utmärkt verktyg för känslomässigt arbete också med barn. Nu övar ni att övervinna rädslor med hjälp av konst och skratt! Med hjälp av uppgiften kan ni skapa en fin utställning om nattliga och skrämmande bilder när ni firar Konstens natt 17.8.2023. Utställningen kan vara ”öppen” under hela den tid Festspelen pågår –kom ihåg att bjuda in vårdnadshavarna och andra för att beundra konstverken!

Anvisningar:

1. Ni inleder arbetet genom att med beaktande av barnens ålder diskutera rädslor med barnen. Det är viktigt att diskussionen känns lugn och trygg. Ni kan introducera barnen i temat genom att till exempel fråga:

Vad kan barn vara rädda för?
Vissa kanske är rädda för spindlar, andra för ett monster under sängen. Någon kan vara rädd för stora människor eller hundar och någon för tandläkaren.


2. Nästa steg är att rita rädslan på papper. Men först ska ni gärna tillsammans med barnen planera:

Hurdan gestalt eller form får den egna rädslan på papper?
Liknar din rädsla ett lurvigt djur eller en lång orm? Eller är det kanske en massa linjer i olika färger? Eller en äcklig slemmassa med mjuka linjer?

Efter en lätt planering ritar var och en sin egen rädsla på papper, bilden får vara hur äcklig som helst.

TIPS! Skrämselgestalterna kan också klippas ut och lamineras, varvid utställningen kan ordnas till exempel ute på gården; barnen kan fästa sina egna skrämselgestalter på den plats de väljer. Kan var och en själv välja plats åt sin skrämselgestalt? Ska vi ändå göra en orienteringsbana av dem? Ska de alla hängas på trädgrenar? Utförandet är fritt!

3. Därefter börjar den roliga fasen: rädslan förvandlas till något skrattretande!

Hur kan man omvandla bilden av sin egen rädsla, så att den ser så lustig ut som möjligt?
Ni kan rita att bilden får en napp i munnen? Eller så färgar ni randiga strumpor på benen? Sätter glitter i håret som stretar åt alla håll? Ju mer ni skrattar åt era egna förslag, desto bättre!

Till sist sammanställer ni en utställning av era lustiga teckningar för att fira Konstens festdag (Konstens natt 17.8.2023)! Utställningen kan vara framlagd under hela den tid Festspelen pågår. Om vädret är bra, kan utställningen på Konstens natt också ställas ut på gården så att vårdnadshavare och förbipasserande kan se den. För utställningen kan ni med teckningarna lägga till information om vad bilden föreställer.


Innehåll för Räv-uppgifter!

Konstnärliga Räven föreslår att du ska prova på bärkonst! Skulle det vara möjligt att skapa en karaktär eller en del av den med hjälp av bärkonst, där naturliga material som blåbär, lingon eller andra bär används? 

I Visa-Rävs kan hjälpa att forma tankarna till ord och lär oss att lyssna på varandra. Skulle diskussionen om rädslor kunna genomföras som en tankesmedja? Enligt Visa Räven behöver gemensamt tänkande inte nödvändigtvis innebära att man sitter stilla på en plats, utan man kan till exempel rita eller modellera samtidigt. I utforskningen av gemensamma reflektioner fortskrider vi genom att diskutera och lyssna på varandra. Till slut funderar vi över vad vi insåg i denna stund och hur det kändes att tänka tillsammans.


Kom ihåg att dokumentera! Från lustiga bilder och barnens tankar får man härliga minnen till er grupportfölj!

Publicera i sociala medier!
Ni kan lägga till bilder om figurer och utställningen på era sociala medier-konton med hashtaggarna #kulturenuppfostrar och #helsingforsfestspel. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #minamångauttrycksformer #jagochvårgemenskap

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande
* Mina många uttrycksformer
* Jag och vår gemenskap


Snabb respons för uppgiften Sätt rädslor på papperet och behandla dem!

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Sanjaana Gavalas