Lyssnaruppgifter

Rekommenderad tidpunkt för att genomföra uppgiften: När som helst under Helsingfors festspel
Plats:
Inomhus eller utomhus (delvis intill en ljudapparat och/eller bildskärm)
Längd: Kan anpassas efter eget tidsschema; Uppgifterna kan delas upp över flera dagar eller integreras mer omfattande som en del av en musiktematisk undervisningsperiod
Anvisningar till läraren före uppgiften: Minst en ljudenhet krävs för lyssnaruppgiften. Om ni så önskar kan ni också visa en orkesterspelning från videor, och då behövs en lämplig apparat för detta.

Mål:  Syftet med lyssnaruppgiften är att fördjupa förståelsen för ljud, nyanser, färger och andra egenskaper hos olika musikinstrument genom att lyssna närmare på orkestermusik. Beroende på åldersnivån kan olika aktiviteter kopplas till lyssnaruppgifterna.


Ni lär er mer om orkestermusikens värld med hjälp av aktiverande lyssnaruppgifter!

Den venezuelanska ungdomsorkestern El Sistema visar på ett bra sätt hur kapellmästaren leder och ni hör bra ljudet från mycket olika grupper av musikinstrument. Barn och ungdomar kan också spela i en orkester, det är inte enbart något för vuxna! Vilka instrument känner ni igen på basis av ljud eller bild? Under lyssnaruppgiften kan ni:

  • klappa i takt tillsammans med händerna på snabba ställen
  • vifta händerna i luften vågformigt på långsamma ställen
  • glida som små fåglar eller smyga runt som möss på tysta och lätta ställen
  • marschera och brumma som björnar på låga och kraftiga ställen

En äventyrskonsert om hur Lilla Tvåans fågeln flyger i väg! Kan orkestern hjälpa Iina, Susanna, Reppu-Heppu och Nakkirakki att hitta rymlingen? Ni kan lyssna på äventyrskonserten i sin helhet och tillsammans med Lilla Tvåans gäng göra de äventyrsrörelser och lekfulla rörelser som visas på videon eller bara följa berättelsen i lugn och ro, till exempel i korta avsnitt. Medan ni lyssnar kan ni fundera på:

  • Känner ni igen melodin i början? Visst är det Lilla Tvåans signaturmelodi?
  • Vilka tankar, känslor och föreställningar väcker musiken?
  • Vilka djur, väderlekar och färger hör du?

Alternativt kan ni på videon lyssna endast på korta de orkestersnuttarna:

0:00–1:05 Lilla Tvåans signaturmelodi
2:35–4:35 Avfärden
5:18–8:03 Flygning med flygande matta
8:38–9:23 Att följa vattendroppar
9:55–13:00 Nakkirakki som svan
13:30–14:55 Fåglarnas flygning
15:43–18:11 Dykning i en damm
18:55–20:23 Elefantens bölande
20:43–21:37 Brådskande dans
22:13–25:28 Storm
26:13–28:39 Sång i en backvagn (Veronika Istomina sjunger)
28:40–30:15 Bergsbestigning
33:27–34:29 Fågelns återkomst
34:31–37:47 Cirkusföreställning och bugningar

När barnen lyssnar kan de spela ”ovanpå” låtarna med sina egna musikinstrument som en del av orkestern. Kom ihåg att lyssna på musiken och låta den leda. Avsikten är dock inte att de olika musikinstrumenten tävlar med varandra! Ni kan också utse en frivillig kapellmästare som leder orkestern!

Preludiet i Mendelssohns En midsommarnattsdröm målar upp en sagofantasi där det finns gott om trolldom, spratt, missförstånd och konstiga varelser!

I takt med musiken kan ni av leksaker och andra saker bygga en sagoskog som kryllar av älvor, olika roliga gestalter, kungligheter, insekter, hemlighetsfulla magiska varelser … Vem är vem? Hurdan röst har din gestalt?


Kom ihåg att dokumentera! När barn lever sig in i orkestermusikens värld får ni roliga bildminnen och stämningar i er grupportfölj

Publicera i sociala medier!
Ni kan lägga till bilder på era sociala medier-konton med hashtaggarna #kulturenuppfostrar och #helsingforsfestspel. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #minamångauttrycksformer #jagväxerrörpåmigochutvecklas

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande
* Mina många uttrycksformer
* Jag växer, rör på mig och utvecklas


Snabb respons för uppgiften Vad är en orkester?: Lyssnaruppgifter

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Jussi Hellsten