Ljusets kraft

Rekommenderad tidpunkt för uppgiften: När som helst innan eller under Lux Helsinki
Plats: Inomhus och/eller utomhus
Tidsåtgång: Flexibelt, anpassa enigt eget tidsschema
Instruktioner för läraren innan uppgiften: Den här uppgiften består av två skeden: först undersöker vi våra utrymmen, och sedan väljer vi ut en plats att ljussätta på ett helt nytt sätt.


Under Lux Helsinki 2024 kommer Senatstorget att fyllas av bekanta saker, i ett helt nytt ljus. På Domkyrkans väggar projiceras bilder som förvandlar bygganden till något helt annat. Ljuset har en förändrande kraft, med det kan man påverka både stämningar och sakers utseende – vissa saker träder fram och andra hamnar i skuggan.

Vi undersöker våra utrymmen!

Vi sätter på oss låtsas-detektivglasögonen, tar anteckningsblocket under armen och undersöker våra gemensamma utrymmen, både inne och ute. Lägg märke till:

  • Vilka platser, utrymmen, rum eller korridorer känns trevliga och viktiga?
  • Är det tillräckligt ljust överallt inomhus och på gården? 
  • Märker ni något ni aldrig lagt märke till tidigare – till exempel formen på någon vägg, ett roligt handtag eller en ensam ventil?


Vi påverkar med ljus!

Välj utgående från er undersökningsrunda en plats som ni vill ljussätta på ett nytt sätt. Hela gruppen kan välja samma ställe, eller så kan ni göra flera mindre ljusinstallationer. För en effektfull ljussättning behöver ni olika sorters ljuskällor (ficklampor, led-ljus, ljusslingor osv.), och plast eller silkespapper i olika färger för att förändra ljusets färg. Till exempel en liten discolampa passar också utmärkt. Använd er fantasi, och utnyttja material som ni redan har. 

Hitta på egna stämningar och situationer, om ni vill kan ni inspireras av de här förslagen:

  • Hur skulle det vara att klä på sig ytterkläderna i en tambur som badar i färgglatt ljus?
  • Hur skulle klätterställningen se ut i vintermörkret, om den lystes upp på ett fantasifullt sätt?
  • Hur skulle daghemmets uppsyn förändras om fönstren dekorerades med konstverk gjorda av lampor och till exempel silkespapper?
  • Hittar ni ett ställe där man skulle kunna framhäva de skuggor som ljuset skapar?

Kom ihåg att dokumentera! Ni kan dokumentera stämningar och barnens tankar i er gruppportfölj!

Publicera i sociala medier! Bilderna kan ni också dela med er på daghemmets sociala medier. Lägg till de här taggar i publikationen: #kulturenuppfostrar och #luxhelsinki. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #vardagskompetens #förmågaattdeltaochpåverka #minamångauttrycksformer #jagochvårgemenskap #jagutforskarminomgivning #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål:
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Vardagskompetens
* Förmåga att delta och påverka

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande:
* Mina många uttrycksformer
* Jag och vår gemenskap
* Jag utforskar min omgivning


Snabb respons för uppgiften Ljusets kraft

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Janne Ahola