Vaikuttava valo

Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: Milloin vain ennen Lux Helsinkiä tai sen aikaan
Sijainti: Sisällä ja / tai ulkona
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan
Ohje opettajalle ennen tehtävää: 

Tässä tehtävässä on kaksi vaihetta: ensin tutkitaan tilat ja sitten valaistaan valittu kohde täysin uudella tavalla.

Lux Helsinki 2024 -valofestivaalin aikaan Senaatintorilla nähdään meille tuttuja asioita aivan uudessa valossa. Tuomiokirkon seinään projisoidaan videota, joka saa rakennuksen muuntautumaan joksikin muuksi.

Valolla on muuntava vaikutus, sillä voidaan vaikuttaa tunnelmaan ja siihen, miltä jokin meille näyttää – mitä halutaan korostaa, ja mikä saa jäädä hieman varjoon.


Tutkitaan tilat!

Otetaan mukaan muistiinpanovälineet, nostetaan mielikuvitus-tutkijanlasit silmille ja lähdetään tutkimaan tiloja niin sisällä kuin ulkona. Kirjataan ylös:

  • Mitkä paikat, tilat, huoneet, käytävät jne ovat lapsille tärkeitä ja mieluisia
  • Onko joka puolella tiloissa ja pihalla tarpeeksi valoa, vai jääkö joku kohta pimeäksi?
  • Huomaatteko tarkistuskierroksen aikana jotakin, mihin ette ole ennen niin kiinnittäneet huomiota – esimerkiksi jonkun seinän muoto, kiva kahva, yksinäinen tuuletusaukko tms.


Vaikutetaan valolla!

Tilojen tutkimisen jälkeen päätetään, mikä kohta valaistaan uudella tavalla. Valitseeko koko ryhmä yhteisen kohteen, vai tehdäänkö muutama pienempi valaistus? Tarvitsette vaikuttavan valaistuksen toteuttamiseen erilaisia valolähteitä (taskulamppuja, led-valoja, valoketjuja- ja nauhoja jne) ja värikalvoja, silkkipaperia tms valon värin muunteluun. Esimerkiksi pieni diskovalo käy myös erinomaisesti.

Hyödyntäkää mielikuvitusta ja jo valmiiksi tiloista sekä kodeista löytyviä tarvikkeita. Keksikää ja ideoikaa luovia valotiloja / – tilanteita, kuten:

  • Miltä tuntuisi pukea ulkovaatteet värivalossa kylpevässä kuraeteisessä?
  • Miltä kiipeilyteline näyttäisi illan hämärässä, jos sille rakennettaisiin mielikuvituksellinen kohdevalaistus?
  • Muuttuisiko päiväkodin ilme, jos ikkunoihin askarreltaisiin valolla ja esimerkiksi silkkipaperilla mahtavat valotaideteokset?
  • Löytyykö paikkoja, joissa voisi leikkiä myös valo avulla syntyvillä varjoilla?

Hyödynnetään syntyneitä valaistuksia ja annetaan niiden vaikuttaa vaikka koko tammikuun ajan! Valaistuskohteita voidaan keksiä uusia ja muuttaa oman mielen mukaan.

Muista dokumentoida! Tunnelmia ja lasten ajatuksia kannattaa dokumentoida myös ryhmäportfolioonne!

Sujauta someen! Jakakaa tunnelmapaloja myös sosiaalisen median kanaviinne tunnisteilla #kulttuurikasvattaa #luxhelsinki. Mukaan voi lisätä myös vaikkapa: #ajattelujaoppiminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #itsestähuolehtiminenjaarjentaidot #osallistuminenjavaikuttaminen #ilmaisunmonetmuodot #tutkinjatoiminympäristössäni #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki

Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
* Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
* Osallistuminen ja vaikuttaminen

Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Ilmaisun monet muodot
* Tutkin ja toimin ympäristössäni


Pikapalaute Vaikuttava valo -tehtävästä

Mitä mieltä olitte tehtävästä?

Kuva: Janne Ahola