Ljus i naturen – naturligt ljus

Rekommenderad tidpunkt för uppgiften: När som helst under eller innan Lux Helsinki 8.–12.1.2025
Plats: Inom- eller utomhus
Tidsåtgång: Flexibelt
Instruktioner för läraren innan uppgiften: Uppgiften behöver inga speciella förberedelser, men om man vill kan man använda sig av Youtube-videor som en del av den. Då behövs också en tablett eller någon annan enhet med internetuppkoppling. Om ni blir inspirerade till en norrskensdans kan ni också använda färgglada sjalar och lampor för att sätta stämningen.

Mål: Att förstå att både ljus och mörker har varsin viktig roll i naturen – båda behövs. Att fundera på hur ljus och mörker påverkar naturen och oss människor, och beundra naturens ljuskonstverk!


Den blida morgonsolen väcker naturen ur sin slummer och ännu en dag gryr. Växterna sträcker på alla sina blad och grenar, och blommorna välkomnar den nya dagen med öppna knoppar. När solen kryper ner under horisonten i slutet av dagen stillnar också naturen igen.


Dygnet – ljusets och mörkrets rytm

Vem vet skillnaden mellan dag och natt? Fundera tillsammans på till exempel följande frågor:

  • Hur förändras omgivningen under dagen? När är det ljust, när skymmer det? När blir det kolmörkt?
  • Hur påverkar ljuset omgivningen? Ser gården lika ut på dagen som i skymningen?
  • Hur påverkar ljuset dig själv? Är det någon skillnad på hur det känns att vakna då solen lyser in genom gardinerna och då det fortfarande är kolmörkt ute?
  • Stig upp och prova: Tänk dig att du går till butiken mitt på ljusan dag. Hur går du då? Visa! Tänk dig sedan att du går samma väg på kvällsmörkret – känns det likadant?


Årstiderna – ljusets och värmens rytm

I Finland har vi fyra årstider, vem kommer ihåg vilka? Tillsammans kan vi fundera på hur ljus och värme påverkar naturen under olika årstider. Fundera kring till exempel följande ämnen:

  • blommor och växter
  • träd och deras löv
  • skördetiden
  • flyttfåglar
  • regn eller snöfall
  • is

    Fundera ännu tillsammans: vad skulle hända, om natten inte fanns? Hur skulle det påverka naturen och oss människor om det alltid skulle vara ljust och varmt? Eller omvänt, hur skulle det vara om det aldrig blev dag, och var mörkt hela tiden?


Himlens ljusfenomen – naturlig ljuskonst

Naturen är en fantastisk konstnär! Emellanåt får vi njuta av olika färggranna fenomen som vår planet bjuder på – har någon sett…

  • en regnbåde
  • ett stjärnfall eller meteor
  • norrsken
  • något annat?

Tillsammans kan man beundra naturens ljuskonstverk till exempel på Youtube. Hur tänker ni er att norrsken ser ut? Hur skulle en norrskensdans se ut?

Kom ihåg att dokumentera! Ni kan dokumentera stämningar och barnens tankar i er gruppportfölj

Publicera i sociala medier! Bilderna kan ni också dela med er på daghemmets sociala medier. Lägg till de här taggar i publikationen: #kulturenuppfostrar och #luxhelsinki. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #vardagskompetens #digitalkompetens #minamångauttrycksformer #jagutforskarminomgivning #jagväxerrörpåmigochutvecklas #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål:
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Vardagskompetens
* Digital kompetens

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande:
* Mina många uttrycksformer
* Jag utforskar min omgivning
* Jag växer, rör på mig och utvecklas


Snabb respons för uppgiften Ljus i naturen – naturligt ljus

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Otso Kähönen