Talande huvuden – hur talar ljuset?

Rekommenderad tidpunkt för uppgiften: När som helst innan eller under Lux Helsinki
Plats: Inomhus och/eller utomhus
Tidsåtgång: Flexibelt, anpassa enligt eget schema
Anvisningar för läraren innan uppgiften: För att utföra uppgiften behövs ficklampor, och om man vill kan man också använda sig av färgglad plast eller plastfilm, som man kan filtrera ficklampornas sken genom.

Under Lux Helsinki lyses Medborgartorget upp av den ungerska konstnären Viktor Vicseks verk Talking Heads. Konstverket består av två huvuden som kommunicerar med varandra – inte genom att tal eller minspel, utan med hjälp av ljus!


Vilket språk talar ljuset?

Vad tycker ni? Alla får svara! Vicseks huvuden imiterar ansiktets olika uttryck med hjälp av pyttesmå ljus. Beroende på vilken sinnesstämning huvudet vill förmedla tänds och släcks olika ljus, och ett ansiktsuttryck framträder.


Kommunikation med ljus

Vilka sätt att kommunicera med ljus kommer ni på? Hur skulle man med hjälp av ljus kunna berätta för kompisen att det är bråttom att klä på sig ytterkläderna eller att det är dags för vilostund? 

Människor använder faktiskt hela tiden ljus för att förmedla information och stämningar. Fundera tillsammans på hur! Ni kan ta upp till exempel:

  • bilar (blinkers, bromsljus och billyktor)
  • trafikljus
  • fyrar
  • höga torn
  • festbelysning
  • morsekod


Vi uppfinner ett eget ljusspråk!

Skapa ett eget ljusspråk, med hjälp av ficklampor! Det är bäst att ha flera ficklampor, så kan flera barn prova samtidigt. Man kan också kommunicera med färgen på ljuset, och använda till exempel färgad plast eller andra material att filtrera ljuset genom.

Testa till exempel olika ljusstyrkor och -nyanser, och blinkningar och långa, svepande rörelser.

Prova, och kom överens om hur ni tycker att man skulle kunna uttrycka till exempel:

  • snabbt/långsamt
  • nere/uppe
  • rakt/krokigt
  • vänster/höger
  • kom hit/stanna där

Eller hur skulle ni visa följande?

  • glad
  • sömnig
  • arg
  • blyg
  • ledsen
  • tokig

Eller de här?

  • det egna namnet
  • en katt
  • en banan
  • en flygande fågel

Fundera och planera till sist i vilka situationer man skulle kunna använda ljusspråket istället för att prata.


Förskoleuppgift: Morsekommunikation med ljus

Vet någon vad morsekod är? Upp med handen! Med hjälp av morsekod kan man kommunicera med varandra då det inte går att prata. Man kan använda morsekod i form av ljud- eller ljussignaler. Olika bokstäver signaleras med hjälp av långa och korta ljus- eller ljudsignaler.

Leta reda på morsealfabetet på internet, och signalera era egna namn genom att använda ljus! Ni behöver ett mörkt utrymme och en ficklampa. Vilka andra saker skulle man kunna säga med morsekod – förstår ni vad kompisen signalerar?

Kom ihåg att dokumentera! Ni kan dokumentera stämningar och barnens tankar i er gruppportfölj!

Publicera i sociala medier! Bilderna kan ni också dela med er på daghemmets sociala medier. Lägg till de här taggar i publikationen: #kulturenuppfostrar och #luxhelsinki. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #vardagskompetens #multilitteracitet #förmågaattdeltaochpåverka #språkensrikavärld #minamångauttrycksformer #jagutforskarminomgivning #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål:
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Vardagskompetens
* Multilitteracitet
* Förmåga att delta och påverka

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande:
* Språkens rika värld
* Mina många uttrycksformer
* Jag utforskar min omgivning


Snabb respons för uppgiften Talande huvuden – hur talar ljuset?

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Viktor Vicsek