Turvallinen pimeä – tuttuja hetkiä taskulampun valossa

Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: Milloin vain pimeän aikaan
Sijainti: Sisällä
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan
Ohje opettajalle ennen tehtävää: 
Tehtävää varten voi pyytää lapsia tuomaan erilaisia pieniä valolähteitä (taskulamppuja, led-kynttilöitä yms) lainaksi mukanaan.

Tavoite: Opetellaan päästämään irti peloista. Huomataan, että vaikka pimeä saattaa pelottaa, se on loppujen lopuksi vain sitä, että valo puuttuu. Harjoitellaan rohkeutta; rohkeus ei ole sitä, että uskaltaa vaan sitä, että peloista huolimatta kokeilee.


On aivan tavallinen hetki, lapset puuhaavat sisällä touhujaan kunnes yhtäkkiä joku sammuttaa valot. Iik! Kamalaa, pelottavaa! Vaan onko sittenkään? Lähdetään yhdessä tutustumaan turvalliseen pimeään.


Harjoitellaan pienen askelin

Pimeään totuttelua ja siihen luottamista voi harjoitella pienen askelin. Valitkaa huone tai tila, jonka saa piemennettyä. Pitäkää ensin valot päällä, tutkikaa mitä näkyy, kuten keitä huoneessa on, mitä tavaroita ja leluja huomaatte, minkä väriset verhot ovat jne. Sen jälkeen valot sammutetaan, ihan vain lyhyeksi hetkeksi (muutamaksi sekunniksi). Verrataan, mitä huoneessa nyt näkyy? Onko kaikki ennallaan? Lisäksi pohditaan yhdessä, miltä pimeys tuntui. Ottiko se vatsan pohjasta? Saiko se kikattamaan? Entä miltä tuntui, kun valot laitettiin jälleen päälle? Jos tunnetilaa on hankala sanoittaa, voidaan näyttää kädellä, missä se tuntui tai esittää se toisille tunnepatsaan avulla (muodostetaan itsestä “patsas” sellaisessa asennossa / otetaan sellainen ilme, joka kuvaa omaa tunnetta). Mikäli kaikille sopii, harjoitusta voi jatkaa pitämällä valoja pois päältä aina aavistuksen pidemmän aikaa joka kerta. Harjoituksen ei tule tuntua pelottavalta, tavoitteena on huomata, ettei mitään pahaa tapahdu vaikka hetken olisi pimeyden peitossa. Jos pilkkopimeys tuntuu aluksi liian hurjalta, voitte pitää huoneen vain hämäränä täysin pimeän sijaan.

Pimeään ja pimeän pelkoon voi tutustua myös lastenkirjojen avulla, aiheesta on monia teoksia saatavilla.


Nyt jo osataan: välipalahetki taskulamppujen valossa

Kun pimeään on ensin pikku hiljaa totuteltu, kokeillaan miltä jokin arkinen tilanne, kuten välipalahetki, tuntuu pelkkien taskulamppujen valossa! Vai vietetäänkö sittenkin kokonainen Taskulamppupäivä? Jos ollaan oikein rohkelikkoja, voidaan kokeilla taskulamppujen sijaan vaikka pieniä led-kynttilöitä ja -tuikkuja.

Taskulamppuja, led-kynttilöitä tai muita pienen pieniä valonlähteitä voidaan kysellä kodeista lainaan niin, että jokainen toisi mukanaan yhden valonlähteen. Voidaan myös hyödyntää erilaisia jouluvalonauhoja ja -koristeita.


Miltä tuntui välipalahetki tai vaikkapa ulos pukeutuminen ihan pienessä valossa? Jakakaa tunnelmia sosiaalisen median kanaviinne tunnisteilla #luxhelsinki ja #kulttuurikasvattaa. Voitte käyttää lisäksi alempaa löytyviä tunnistevinkkejä.

Muista dokumentoida! Miltä tuntui? Tunnelmia ja lasten ajatuksia kannattaa dokumentoida myös ryhmäportfolioonne! Löytyisikö vinkkejä koteihin ja huoltajille jaettavaksi?

Sujauta someen! Jakakaa tunnelmapaloja myös sosiaalisen median kanaviinne tunnisteilla #kulttuurikasvattaa #luxhelsinki. Mukaan voi lisätä myös vaikkapa: #ajattelujaoppiminen #itsestähuolehtiminenjaarjentaidot #osallistuminenjavaikuttaminen #ilmaisunmonetmuodot #tutkinjatoiminympäristössäni #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki

Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
* Osallistuminen ja vaikuttaminen

Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Ilmaisun monet muodot
* Tutkin ja toimin ympäristössäni


Pikapalaute Turvallinen pimeä -tehtävästä

Mitä mieltä olitte tehtävästä?

Kuva: Otso Kähönen