Valot luonnossa – luonnonvalossa

Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: Milloin vain ennen Lux Helsinkiä tai sen aikaan
Sijainti: Sisällä ja / tai ulkona
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan
Ohje opettajalle ennen tehtävää: 
Tehtävä ei vaadi erityisiä valmisteluja, mutta mikäli halutaan, voidaan hyödyntää YouTubea ja Internet-yhteyttä, jolloin tarvitaan myös laite, jolta katsoa videoita. Mikäli halutaan, voidaan etsiä värillisiä huiveja ja valaisimia ja intoutua revontulitanssiin.

Tavoite: Hahmotetaan, että luonnossa valolla ja pimeydellä on omat tärkeät roolinsa – kumpaakin tarvitaan. Pohditaan, miten valo ja pimeys vaikuttavat luontoon ja meihin ihmisiin. Ihastellaan luonnon valotaidetta!


Aamuaurinko herättelee lempeästi luonnon jälleen uuteen huomeneen. Yön jäljiltä kippuralle käpristyneet kasvien lehdet oikovat taas itsensä virkeään ryhtiin ja kukkien nuput aukeavat venytellen kauniseen loistoonsa. Kun illan tullen aurinko jälleen painuu mailleen, hiljenee myös luonto yön sykkyrälle.


Vuorokausi – valon ja pimeyden vuorottelua

Kuka osaisi kertoa, mitä eroa on yöllä ja päivällä? Pohditaan yhdessä seuraavia:

  • Miten ympäristö muuttuu päivän mittaan? Milloin on valoisaa, milloin hämärää? Entäpä säkkipimeää?
  • Miten valo vaikuttaa ympäristöön? Näyttääkö oma piha samalta päivän valossa kuin hämärässä illassa?
  • Entä miten luonnon valo vaikuttaa sinuun? Tuntuuko esimerkiksi erilaiselta herätä, kun aurinko paistaa kirkkaana verhojen välistä tai silloin, kun ulkona on vielä aivan pimeää?
  • Noustaan ylös ja kokeillaan: Millaisin askelin kuljet kauppaan kirkkaassa päivän valossa? Näytä! Ja nyt, leiki että kuljet saman matkan iltahämärässä – tuntuuko samalta?


Vuodenajat – valon ja lämmön vaihtelua

Suomessa on neljä vuodenaikaa, kuka muistaa mitkä ne ovat? Pohditaan yhdessä, miten valo ja lämpö vaikuttaa luontoon eri vuoden aikoina? Aiheita voivat olla esimerkiksi:

  • kukat ja kasvit
  • puut ja niiden lehdet
  • sadonkorjuu
  • muuttolinnut
  • vesisade / lumisade,
  • jää jne

Pohditaan vielä yhdessä: mitähän tapahtuisi, jos yötä ei olisi ollenkaan? Miten jatkuva valo ja lämpö vaikuttaisi luontoon ja meihin ihmisiin? Entä jos päivää ei olisi, vaan sen tilalla olisi loputon yö?


Valoilmiöitä taivaalla – luonnon valotaidetta

Luonto on taitava taiteilija! Silloin tällöin saamme iloita planeettamme värikkäistä valoilmioistä – kuka on nähnyt seuraavia?

  • sateenkaari
  • tähdenlento tai meteori
  • revontulet
  • joku muu

Yhdessä voidaan ihastella luonnon valotaidetta vaikkapa YouTubesta tai intoutumalla huivien ja valojen värittämään revontulitanssiin!

Muista dokumentoida! Tunnelmia ja lasten ajatuksia kannattaa dokumentoida myös ryhmäportfolioonne!

Sujauta someen! Jakakaa tunnelmapaloja myös sosiaalisen median kanaviinne tunnisteilla #kulttuurikasvattaa #luxhelsinki. Mukaan voi lisätä myös vaikkapa: #ajattelujaoppiminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #itsestähuolehtiminenjaarjentaidot #digitaalinenosaaminen #ilmaisunmonetmuodot #tutkinjatoiminympäristössäni #kasvanjakehityn #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki

Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
* Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
* Digitaalinen osaaminen

Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Ilmaisun monet muodot
* Tutkin ja toimin ympäristössäni
* Kasvan ja kehityn


Pikapalaute Valot luonnossa -tehtävästä

Mitä mieltä olitte tehtävästä?

Kuva: Otso Kähönen