Valotarinoita
Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: Valotarinoiden kuvaaminen ja kehittäminen milloin vaan ennen Lux Helsinkiä
Sijainti: Sisätiloissa, pimeässä
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan
Ohje opettajalle ennen tehtävää: Tehtävää varten tarvitaan pimeä tila ja peili (mikäli vessan saa pimeäksi, on se oivallinen paikka!), taskulamppuja (kännykän taskulamppu käy oikein hyvin) ja erilaisia täysin tai osittain valoaläpäiseviä materiaaleja, kuten harsoja, erilaisia kuvioituja servettejä, värikkäitä kalvoja (esimerkiksi leipäpusseissa on usein eri värisiä muoveja), rei’itettyjä pahveja tai paperitähtiä jne. Vain mielikuvitus on rajana! Tarvitaan myös kännykkä tai muu laite, jolla voidaan taltioida valotarinoita kuvin tai videoin.
Yksi Lux Helsinki 2024 -valotaideteoksista on romanialaisen taiteilija Radu Ignatin Facelessmen. Teoksessa kolme metriä korkeaan metalliseen naamioon heijastetaan erilaisia animaatioita, jotka muuntavat ja muuttavat naamion piirteitä, muotoa ja tekstuuria. Igantin töitä on nähty valo- ja taidefestivaaleilla ympäri maailman.
Lähtekäämme Ignatin teoksen innoittamana tutkimaan, millaista tarinaa valo kasvoiltamme kertoo!
Ilman valoa olisimme näkymättömiä – valo näyttää meidät muille. Ilman valoa olisimme myös ”kasvottomia”, sillä kukaan ei voisi pimeässä nähdä kasvojamme. Kukaan ei voisi myöskään nähdä, millainen ilme kasvoillamme on – näytämmekö iloiselta, surulliselta, uniselta, vihaiselta vai olemmeko sittenkin hämmästyneitä. Toisaalta erilainen valo saa kasvomme muuttumaan, vaikka ilmeemme pysyisi aivan samana, kokeillaanko?
Valotarinoita kasvoillamme
Asetutaan peilin eteen, vuorotellen mikäli tilaa on rajallisesti. Joko parin tai aikuisen avustamana kokeillaan, miten kasvot muuttuvat kun niitä valaistaan taskulampulla, jonka valo kulkee erilaisten materiaalien läpi. Viekää myös valonlähdettä kauemmas ja lähemmäs kasvoista ja tutkikaa, millaisen muutoksen se saa aikaan. Huomaatteko, miten vaihtuva väri tai kuviot vaihtavat tunnelmaa? Minkälaisen tarinan voisi kertoa sellainen hahmo, jonka kasvoja värittää punainen, laikukas valo?
Kokeilkaa myös, miten kasvot muuttuvat, kun niitä valaistaan eri suunnista – ylhäältä, alhaalta, sivusta, suoraan edestä jne. Voitte pyörittää valoa (ja värillistä tai kuviollista materiaalia) kasvojen ympärillä.
Kokeilkaa ensin pitää ilme samana, ainoastaan valon suunta muuttuu. Huomaatteko eron? Sen jälkeen voitte myös ottaa erilaisia ilmeitä, jotka mielestänne kuvastavat valon luomaa tunnelmaa. Mistä suunnasta tuleva valo sopisi surulliseen ilmeeseen? Entä vihaiseen?
Oma valotarina
Seuraavaksi tehdään yhdessä tarinallista valotaidetta! Jokainen kokeilee ja valitsee itselleen sellaiset materiaalit ja valonsuunnan, joka herättää mielikuvituksen kertomaan tarinaa. Aikuinen ottaa jokaisesta lapsesta valokuvan tai pienen videon. Jotta kuvista ja videoista tulisi yhteneväiset toistensa kanssa, asetetaan lapsi keskelle kuvaa. Taustan on hyvä olla tasainen ja pimeä. Kuvan yhteyteen lapsi kertoo lyhyen tarinan. Tarina voi kertoa lapsesta itsestään, tai valon vaikutuksesta syntyneestä, aivan uudesta hahmosta. Lasta voi tarvittaessa auttaa tarinan keksimisessä saduttamalla.
Valotarinoiden näyttely
Toteuttakaa kuvista ja videoista upea Valotarinoita-näyttely! Näyttely voidaan pystyttää joko tulostamalla kuvat ja askartelemalla niihin sopivat kehykset tai digitaalisesti lisäämällä kuvat sosiaalisen median kanaviinne tunnisteilla #kulttuurikasvattaa #luxhelsinki. Kuvista voi tehdä myös esimerkiksi uudet nimikyltit eteisen lokeroihin!
…
Muista dokumentoida! Tunnelmia ja lasten ajatuksia kannattaa dokumentoida myös ryhmäportfolioonne!
Sujauta someen! Jakakaa tunnelmapaloja myös sosiaalisen median kanaviinne tunnisteilla #kulttuurikasvattaa #luxhelsinki #valotarinat. Mukaan voi lisätä myös vaikkapa: #ajattelujaoppiminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #monilukutaito #digitaalinenosaaminen #osallistuminenjavaikuttaminen #kieltenrikasmaailma #ilmaisunmonetmuodot #minäjameidänyhteisömme #tutkinjatoiminympäristössäni #kasvanjakehityn #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki
Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
* Monilukutaito
* Digitaalinen osaaminen
* Osallistuminen ja vaikuttaminen
Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Kielten rikas maailma
* Ilmaisun monet muodot
* Minä ja meidän yhteisömme
* Tutkin ja toimin ympäristössäni
* Kasvan ja kehityn
Pikapalaute Valotarinoita -tehtävästä
Kuva: Radu Ignat