Det stormar i djungeln

Rekommenderad tidpunkt för att genomföra uppgiften: När som helst under Helsingfors festspel (15.8.-1.9.)
Plats: Inomhus eller utomhus
Längd: Kan anpassas efter eget tidsschema
Anvisningar till läraren före uppgiften: Uppgiften kan göras stående eller sittade i en ring. Läraren styr rörelsen och ger instruktioner vid behov. Tillsammans skapas ett stormigt ljudlandskap.
Mål: Målet med uppgiften är att skapa en bättre förståelse för vilka ljud man kan göra med sin egen kropp, och hur man tillsammans kan skapa stämningar med hjälp av ljud. Förutom att skapa ljud kan man gärna diskutera klimatförändringen och dess påverkan på vädret, naturligtvis på ett åldersanpassat sätt.

Helsingfors festspel 2024 får besök av den prisbelönta och mångfacetterade danskostnären och koreografen Akram Khan. Akram Khan Company är känt för sina aktuella teman och fantasifullhet, och uppträder nu med verket Jungle Book reimagined. Verket är baserat på Rudyard Kiplings älskade klassiker Djungelboken, och Akram Khans nytolkning väver in teman som klimatförändringen och flyktingskap. På scen syns tio internationella toppdansare samt hisnande animations- och scenkonst.


Det stormar i djungeln – en röstlek

Akram Khans nytolkning av Djungelboken väver in klimatförändringen och flyktingskap i en bekant berättelse. Historien förmedlas genom dans och kommer till liv i ett rikt ljudlandskap, skapat av kompositören Jocelyn Pook och ljuddesignern Gareth Fry. Hurdana ljudlandskap och stämningar kan vi själva skapa?

Instruktioner:
Det drar ihop sig till storm i djungeln. Vi skapar själva stormens ljud, från vindens första försiktiga viskning till att åskan brakar loss.

  • Vindens sus: Börja med att gnida handflatorna mot varandra, hör ni vindens sus? Man kan också testa att susa med munnen.
  • Regndroppar: När regnmolnen drar in kan man knäppa försiktigt med fingrarna eller lätt dutta dem mot kinderna. När regnet blir kraftigare kan man flytta trummandet till bröstet, magen och till sist till låren. Öka takten när stormen drar in. 
  • Åskan: Medan regnet trummar kan man tidvis till exempel stampa till med fötterna och höra åskans muller.
  • Stormen bedarrar: Sakta ner trummandet när stormen bedarrar, och flytta det samma väg tillbaka först till magen, sedan bröstet och till slut till kinderna. Gnid igen händerna mot varandra och hör vinden susa. 
  • Fåglarna: När stormen är över vaknar fåglarna till och börjar kvittra. De som kan vissla kan vissla fågelmelodier och alla andra kan härma fågelljuden på andra sätt.

Kom ihåg att dokumentera! Gör en stormig video till grupportfolion!

Publicera i sociala medier! Ni kan lägga till bilder och videor på era sociala medier-konton med hashtaggarna #kulturenuppfostrar och #helsingforsfestspel. Lägg till de här taggar: #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #minamångauttrycksformer #jagväxerrörpåmigochutvecklas #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande
* Mina många uttrycksformer
* Jag växer, rör på mig och utvecklas


Snabb respons för uppgiften Det stormar i djungeln

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Ambra Vernuccio