En ny djungel-konstutställning

Rekommenderad tidpunkt för att genomföra uppgiften: När som helst under Helsingfors festspel (15.8.-1.9.)

Plats: Pysslandet genomförs inomhus, och med bilderna kan ni bygga upp en utställning utomhus för föräldrar och förbipasserande att beundra

Längd: Kan anpassas efter eget tidsschema

Anvisningar till läraren före uppgiften: Som botten kan ni använda en utskriven bild av daghemmet eller en annan plats som är bekant för barnen, till exempel en utflyktsplats eller barnens egna hemomgivningar e. dyl. Be vid behov vårdnadshavarna om hjälp med att ta bilder och skicka dem till er. Bilden ska helst visa byggnaden och så mycket som möjligt av dess omgivning. Det går också bra att rita en bild. Ovanpå bottenbilden byggs sedan en djungel; utnyttja er fantasi samt olika natur- och återvinningsmaterial!

Mål: Låt fantasin flöda och inspireras av Akram Khan Companys danskonstverk Jungle Book reimagined. Hur skulle den bekanta platsen se ut om den djungel med djur och allt plötsligt dök upp? I samband med den konstnärliga delen av uppgiften kan man även diskutera frågor som klimatförändringen och dess påverkan på klimatet, temperaturer och naturen, på ett åldersanpassat sätt. Använd gärna FEE Suomis Lilla klimatfostransguiden som stöd för miljöfostran.

Sätt ihop en rolig Djungelutställning! Utställningen kan pågå till exempel under hela Helsingfors festspel 15.8-1.9.2024 – bjud in också vårdnadshavarna att beundra konstverken!

Instruktioner:

  1. Botten: En bild av en bekant plats

Ni kan antigen tillsammans ta en bild av daghemmet eller en annan viktig plats för er, eller be barnens vårdnadshavare ta bilder av barnens egna hem. Det går också bra med en bild av till exempel en utflyktsplats eller vilken plats som helst som är bekant för alla i gruppen. Bilden ska helst visa så mycket som möjligt av gården eller omgivningen. Skriv ut en egen bild åt var och en och låt pysslandet börja!

  1. En ny djungel – på bilden

Hur skulle det se ut om en djungel plötsligt tog över platsen? Hänger det lianer från lamporna? Morrar ett lejon i buskarna? Klättrar det apor på taket eller slingrar sig ormarna ut och in genom fönstren? Låt fantasin flöda!

Formatet är fritt. Använd gärna återvunnet material, eller sådant ni kan hitta i naturen.

Konstnärliga Räven föreslår att du ska prova på bärkonst! Skulle det vara möjligt att skapa en karaktär eller en del av den med hjälp av bärkonst, där naturliga material som strå, växter, stenar, sand osv.! 

Visa räven tycker om att fundera, och tillsammans kan vi skapa vår egen tankesmedja.

Vi utvecklar förmågan att tänka självständigt och sätta ord på våra tankar, och samtidigt lyssna på varandra. Fundera på uppgiftens teman (klimatförändringen och dess påverkan på natur och djur etc.) tillsammans! Visa räven påminner också om att man inte behöver sitta stilla och bara tänka, det går bra att till exempel rita samtidigt. Funderingarna kan också inspirera en till att skapa konst.

Kom ihåg att dokumentera! Pysslandet och utställningen blir fina minnen för grupportfolion.

Publicera i sociala medier! Ni kan lägga till bilder och videor på era sociala medier-konton med hashtaggarna #kulturenuppfostrar och #helsingforsfestspel. Lägg till de här taggar: #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #minamångauttrycksformer #jagochvårgemenskap #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande
* Mina många uttrycksformer
* Jag och vår gemenskap


Snabb respons för uppgiften En ny djungel-konstutställning

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Ambra Vernuccio