Balettskorna och Stamptossorna

Rekommenderad tidpunkt för att genomföra uppgiften: När som helst under Helsingfors festspel
Plats: Inomhus eller utomhus (Det är bra att först bekanta sig med verken exempelvis genom internet inomhus, men definitivt värt att prova dansa utomhus efteråt!)
Längd: Kan anpassas efter eget tidsschema
Anvisningar till läraren före uppgiften: För denna uppgift kan ni gärna först se uppträdanden via internet (t.ex. Youtube). Ni kan också använda olika tyger och tillbehör så att barnen kan klä ut sig; ni kan t.ex. av sjalar göra tyllkjolar för ballerinorna. Av stora T-tröjor för vuxna kan ni göra dansklänningar. Endast fantasin ställer gränser för att hitta på kostymer!
Obs! Med små barn lönar det sig kanske att direkt gå över till uppgiftens aktiva del Prova och känn! Med större barn kan ni utföra hela uppgiften genom att bekanta er med uppgiftens bakgrund och olika uppträdanden.


Mål: Syftet med uppgiften är att uppfatta skillnaderna mellan olika typer av uppträdanden och att se hur musik och rörelsespråket påverkar stämningen i uppträdandet. Ni kan prova hur det känns att dansa lätt som en ballerina eller att stampa jämfota på dansgolvet. Ni kan tillsammans glädja er åt olika uttrycksformer.  

Ett av de mest storslagna verken under årets Festspel är koreografen Pina Bauschs version av Igor Stravinskys Våroffer, The Rite of Spring. Under Festspelen uppförs dansverket av en grupp på över 30 dansare från 14 afrikanska länder.


Bakgrundsinformation (särskilt för större barn):

Den ursprungliga baletten av kompositören Stravinsky och koreografen Vaslav Nijinsky The Rite of Spring framfördes för första gången för drygt 110 år sedan, 1913 i Paris, på berömda Théâtre des Champs-Élysées. Publiken förberedde sig entusiastiskt för kvällens föreställning. De tog på sig sina vackraste klänningar och sina bästa kostymerna och gick till teatern. Men kvällen gick inte som väntat, utan slutade med ett våldsamt upplopp bland publiken. Vad hände?

Redan i början av föreställningen började publiken bli upprörd. Vad är det här? Vi har aldrig sett eller hört något sådant här tidigare! Vad är det för hemsk musik? Varför stampar dansarna så där på scenen? Vad i hela friden har de för kläder? Publiken blev mycket överraskad och djupt besviken, eftersom man vid den tiden ännu inte hade sett något motsvarande. Publiken väntade sig att få se ballerinor i spetsskor och snygga tyllkjolar på scenen medan orkestern spelade harmonisk musik, men till sin förvåning fick de se något helt annat! Både musiken och dansen var något makalöst. Dansarnas rörelsespråk påminde inte alls om elegant balett. Dansarna rörde sig och stampade på scenen i konstiga formationer. Musiken i bakgrunden var brölande och disharmonisk. Jämfört med andra föreställningar på den tiden var till och med balettens intrig ovanlig och publiken blev rasande.

Publiken buade och ropade högt ut sin besvikelse, för det här var något nytt och främmande för dem. Publiken i Paris var alltså då inte redo att uppleva en föreställning av denna typ, men i dag är verket uppskattat över hela världen! Man kan säga att verket låg före sin egen tid; det uppskattades inte ännu vid premiären, men senare har man lovordat dess nya kreativa energi. Och visst vore det tråkigt om alla föreställningar liknade varandra? När det gäller konst är det en rikedom att någon vågar producera något som är helt nytt för publiken. Så länge ingen känner sig kränkt eller sårad, får var och en skapa konst på sina egna villkor! Ingen konst är bättre än den andra, och det är fint att finns konst av många olika slag.

Nu kan ni gå över till själva uppgifterna.


Ni lär er känna temat och gör jämförelser!

Ni börjar med att bekanta er med bilder och videor om temat.

1. Se bilderna:
Den klassiska balettens koreografi och rörelsespråk baserar sig på en fjäderlätt stämning. Dansarna verkar att glida i luften, lätta och viktlösa. De rörelser som sågs i Rite of Spring var mycket annorlunda, stampande och dunsande jämfört med den klassiska baletten. Kostymerna och frisyrerna var också mycket ovanliga.

  • Sök på internet efter bilder på klassiska balettframträdanden och dansare. Observera till exempel kläder, tutus, balettskor och frisyrer.
  • Sök sedan bilder på Igor Stravinskys originalframträdande av Rite of Spring (till exempel med sökorden ”Igor Stravinsky Rite of Spring 1913”). Jämför vilka skillnader ni märker i dansarnas rörelsespråk och kläder jämfört med exempel på klassisk balett.
  • Sök slutligen bilder på Pina Bauschs version av Rite of Spring. Vilka skillnader och likheter märker ni i förhållande till tidigare framträdanden?


2. Se videoklipp:
Om de olika versionerna finns inspelningar till exempel i YouTube, som ni gärna kan se tillsammans med barnen, så att de ser skillnaderna i rörelsespråket. Inspelningar av urpremiären från 1913 finns inte, men ni kan se nyare versioner.

  • Titta först på några framföranden av klassisk balett, till exempel inspelningar av Frédéric Chopins balett Les Sylphides. Les Sylphides framfördes i Paris samma kväll som Rite of Spring år 1913 och representerade mer den stil som publiken var van vid.
  • Se sedan inspelningar om Rite of Spring. Se också Pina Bauschs version. Bausch är en av över 200 koreografer som har gjort en egen version av Rite of Spring.

När ni tittar på videoklippen, observera samtidigt de rörelser som dansarna gör? Hurdan är stämningen? Hur låter musiken?
Samtidigt som ni tittar eller efter tittandet kan ni också fundera på till exempel vilka skillnader ni ser i framförandet av klassisk balett och Rite of spring? Vilka skillnader och likheter ser ni i de olika versionerna av Rite of Spring?


Prova och känn!

Bekanta er med olika dansstilar genom att prova dem själva! Med hjälp av leken kan barnen pröva olika rörelsespråk och lära sig nya färdigheter. Slutligen jämför ni era erfarenheter. Målet är att uppmuntra barnen att finna dansens glädje och entusiasm genom att pröva olika slags rörelsespråk. Även om stilarna varierar, finns det också likheter. Detta utvecklar barnens motoriska färdigheter och är ett utmärkt sätt att röra på sig, ha kul och utveckla kreativiteten tillsammans med andra barn.

Lek: Balettskorna och StamptossornaBalettskorna och Stamptossorna

Inledningsvis:
Ni ordnar först en kort ”balettlektion” för barnen, där de kan lära sig grunderna och att dansa i den vackra musikens takt. Ni kan planera lektionen själv eller använda de färdiga instruktionsvideor som ni hittar på Internet. På YouTube lönar det sig att som sökord använda t.ex. ”barnbalett”. I balettens rörelsespråk framhävs till exempel mjuka handrörelser, piruetter eller svängningar på tåspetsarna, långa sträckningsrörelser och att trippa på tårna (imiterande balettskor).

Sedan går ni över till en stampdans där barnen kan använda sin energi på ett kreativt sätt. Den här stilen hämtar sin inspiration ur Rite of Springs rörelsespråk, men ni kan kreativt utveckla stilen i andra riktningar. Huvudsaken är att ni rör er på ett annat sätt jämfört med klassisk balett: ni dansar ”utan balettskor”, med hela fotsulan. Ni får stampa på golvet, röra er springande eller studsande, handrörelserna är också mer raka och styva.

Lekanvisningar

  • Ni ska leta fram lämplig musik för klassisk balett och stampdans. (Vi rekommenderar att ni använder Stravinskys Rite of Spring för stampdansen.) Låtarna ska kunna spelas växelvis, efter varandra.
  • Ni delar upp er i två grupper, Balettskorna och Stamptossorna. Barnen får också ibland byta grupp så att var och en kan testa båda dansformerna.
  • Ni väljer en sak (till exempel ”blomma”) eller en känsla (till exempel ”ledsen”). Ni sätter på klassisk musik, och Balettskorna får improvisera sin blomsterdans. Därefter spelar ni Stravinskys musik, och Stamptossorna får improvisera sin egen version av blomsterdansen, med stampdansrörelser. Ni kan också prova att dansa känslan med båda stilarna!

Ni kan fortsätta leka så länge som dansarna har tillräckligt med entusiasm och fantasi!

Slutligen pratar ni om hur det var att dansa med olika rörelsespråk. Vad lärde sig barnen av baletten och stampdansen, vilka nya färdigheter eller tankar lärde de sig? Var det lättare att framföra dansande saker eller känslor? Barnen uppmuntras att öppet uttrycka sina tankar och erfarenheter – varje upplevelse är på sitt eget sätt korrekt och bra, även om den skiljer sig från andras upplevelser.


TIPS!

Av Balettskornas och Stamptossornas danser får ni säkert trevliga programnummer till daghemmets egna Festspel!


Kom ihåg att dokumentera! Från danslekar får ni roliga minnen till grupportfölj!

Publicera i sociala medier!
Ni kan lägga till bilder och videor på era sociala medier-konton med hashtaggarna #kulturenuppfostrar och #helsingforsfestspel. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #digitalkompetens #minamångauttrycksformer #jagochvårgemenskap #jagväxerrörpåmigochutvecklas

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Digital kompetens

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande
* Mina många uttrycksformer
* Jag och vår gemenskap
* Jag växer, rör på mig och utvecklas


Snabb respons för uppgiften Balettskorna och Stamptossorna

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Maarten Vanden Abeele