Temadag: Den havsblå strömmingen!

Tidsåtgång: En dag med färgen blå som tema.
Anvisningar för läraren innan uppgiften: Bestäm när temadagen hålls i god tid, och informera hemmen på förhand. Samla ihop olika blåa kläder, hattar och accessoarer som ni kan använda.

Vi ordnar en lustig temadag, och klär oss i blått hela bunten!

Vilka blåa kläder kan man hitta i sitt klädskåp? Eller andras? Fritt fram att rota, för under den här temadagen klär vi oss alla i blått från topp till tå!

Under temadagen tar vi också en titt på vår närmiljö: vilka blåa saker kan vi hitta? Vad har vi för blåa saker hemma? Vilka syns ute? Och vilka kan vi upptäcka tillsammans under dagen?

Den första som upptäcker en ny blå sak ropar ”Strömming!”

Vi tar också en rolig bild i våra blåa kläder. Hur skulle en fisk posera? Prova! Publicera bilden på sociala medier och tagga med #stadinsilakkamarkkinat #kulturenuppfostrar.

Kom ihåg att dokumentera! Ni kan dokumentera stämningar och barnens tankar i er gruppportfölj!

Publicera i sociala medier! Ni kan lägga till bilder och videor på era sociala medier-konton med hashtaggarna #kulturenuppfostrar och #strömmingsmarknad. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #vardagskompetens #multilitteracitet #minamångauttrycksformer #jagväxerrörpåmigochutvecklas #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål:
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Vardagskompetens
* Multilitteracitet

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande:
* Mina många uttrycksformer
* Jag växer, rör på mig och utvecklas


Snabb respons för uppgiften Temadag: Den havsblå strömmingen!

Vad tyckte ni om uppgiften?