Vi spelar och sjunger fisksånger
Tidsåtgång: Flexibelt
Anvisningar för läraren innan uppgiften: Ni behöver en apparat med internetuppkoppling för att titta och lyssna på musikvideor. Uppgiften innehåller också instruktioner för att tillverka egna snäckinstrument, kastanjetter, från Palloässät. För att tillverka dem behöver ni: papper, papp, flaskkorkar eller knappar, sax, lim och olika saker att dekorera med. Utnyttja det ni har, till exempel målfärger, klistermärken, gammalt inslagningspapper eller vad som helst!
Fisksånger, ramsor och lekar
Vi bekantar oss med fiskar och deras liv med hjälp av fisksånger och sånglekar.
Instruktioner för en sångstund med fisktema
Ordna en sång- och musikstund med fisktema! Här hittar ni en lista med sångförslag, ni känner säkert till andra också! Längre ner på sidan finns Palloässät:s instruktioner för att tillverka egna snäckinstrument.
– En kulen natt
– En liten båt blir ofta våt
– Vem kan segla förutan vind
– I medelhavet
– Hajanra
– Simma tillsammans
Palloässät: Tillverka ett eget snäckinstrument
Det är roligt att spela och sjunga tillsammans! Alla kan själva pyssla ihop en egen snäckkastanjett att spela på.
Ni behöver:
- En snäckmodell på papper. Rita själv, eller skriv ut här
- Papp
- Flaskkorkar eller knappar
- Sax
- Lim
- Dekorationsmaterial: fint papper, till exempel gammalt inslagningspapper, målfärg, klistermärken eller vad ni än vill använda.
Sen är det bara att skallra loss!
Inspireras av fisksångerna och ordna er egen Strömmingsdans!
…
Kom ihåg att dokumentera! Ni kan dokumentera stämningar och barnens tankar i er gruppportfölj
Publicera i sociala medier! Ni kan lägga till bilder på era sociala medier-konton med hashtaggarna #kulturenuppfostrar och #strömmingsmarknad. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #vardagskompetens #minamångauttrycksformer #jagutforskarminomgivning #jagväxerrörpåmigochutvecklas #småbarnspedagogik #helsingforslärsig
Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål:
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Vardagskompetens
Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande:
* Mina många uttrycksformer
* Jag utforskar min omgivning
* Jag växer, rör på mig och utvecklas