Helsingforsdagens baby

Rekommenderad tidpunkt för att genomföra uppgiften: Maj-juni, när ni går igenom Helsingforsdagens traditioner. Fotoleken kan ni leka när som helst under Helsingforsdagen
Plats: Ni kan leka inomhus eller utomhus
Längd:
Cirka 30 minuter, eller så länge som ni vill fortsätta
Anvisningar till läraren före uppgiften: Om ni ordnar eget program under Helsingforsdagen, kan ni välja ett eller flera foton av nyfödda som ni visar upp för barnen och vårdnadshavarna.

Mål: Ni lär er mer om Helsingforsdagens traditioner genom aktiva lekar! Med hjälp av teaterlekar lär ni er mer om traditionerna på stadens festdag – i detta fall genom att gratulera Helsingforsdagens baby.


Ni lär er traditioner genom lekar!

Vid midnatt börjar en ny dag, och den nya dagen är Helsingforsdagen. Det är alldeles tyst, helsingforsarna sover gott i sina sängar. Det är bara på sjukhuset som det råder en spänd förväntan – när får vi höra den första babyn gråta? När syns de små fingrarna och tårna? Vem blir den första babyn på Helsingforsdagen?

Helsingfors stad tycker inte att det är tråkigt att få fira sin födelsedag samtidigt med en ny baby. Tvärtom! För att fira babyns födelse får babyn av Helsingfors stad en liten gåva och ett stipendium. De nya föräldrarna får en stor bukett blommor och ett gratulationskort. Helsingfors borgmästare far till sjukhuset och ger presenter och hälsar på babyn samt föräldrarna tidigt på morgonen, efter att han först bjudit helsingforsborna på morgonkaffe på stadshuset. Foton tas också på babyn, föräldrarna och borgmästaren. Så har man gjort i årtionden – detta är en av Helsingforsdagens traditioner.


Ta levande bilder!

Föreviga ögonblicket då borgmästaren kommer för att hälsa på Helsingforsdagens baby och familjen.

Anvisning:

  • Ni genomför programmet i mindre grupper. Ni sätter er i en cirkel.
  • En vuxen läser texten ovan på den här sidan som en introduktion för barnen eller presenterar situationen på något annat sätt; den första babyn på Helsingforsdagen har fötts. Borgmästaren får informationen på stadshuset, där man på festdagen serverar morgonkaffe och rabarberpajer till Helsingforsborna. Borgmästaren skyndar sig snabbt till sjukhuset med en liten gåva och ett litet stipendium till babyn samt en stor bukett blommor och ett gratulationskort till föräldrarna. På sjukhuset tar man också foton tillsammans.
  • Ett barn går in i cirkeln och säger ”jag är fotografen.” Fotografen väljer sedan några personer som kommer med på fotot.
  • Nästa barn går in i cirkeln, väljer en roll och säger till exempel ”jag är borgmästaren.”
  • Nästa barn går in i cirkeln, väljer en roll och säger till exempel ”jag är babyn.”
  • Låt fantasin flöda! Beroende på antalet barn kan något barn vara en bukett, en gåva eller till och med en stadsbo som kommit från stadshuset med en rabarberpaj!
  • När alla som vill vara med på fotot har samlats, ropar fotografen ”säg omelett” och tar ett foto med sin osynliga kamera. De som deltar på fotot står stilla, medan de övriga i cirkeln ser på.

Om ni vill visa fotot för andra exempelvis inom ramen för daghemmets program på Helsingforsdagen, kan de som fotograferas göra det lättare för tittarna genom att de berättar om sin roll. Men det kan också vara roligt att låta tittarna försöka gissa vad eller vem de föreställer!

Kom ihåg att dokumentera! Det är roligt att se de levande bilderna senare, så lägg några bilder i er grupportfölj!

Publicera i sociala medier!
Bilderna kan ni också dela med er på daghemmets sociala medier. Lägg till de här taggarna i publikationen: #kulturenuppfostrar #helsingforsdagen. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #förmågaattdeltaochpåverka #minamångauttrycksformer #jagochvårgemenskap #jagutforskarminomgivning #jagväxerrörpåmigochutvecklas #småbarnspedagogik #helsingfors #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Förmåga att delta och påverka

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande
* Mina många uttrycksformer
* Jag och vår gemenskap
* Jag utforskar min omgivning
* Jag växer, rör på mig och utvecklas


Snabb respons för uppgiften Helsingforsdagens baby

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Petri Anttila