Det mysiga mörkret – bekanta stunder i ficklampans sken

Rekommenderad tidpunkt för uppgiften: När som helst då det är mörkt ute
Plats: Inomhus
Tidsåtgång: Flexibelt, anpassa enligt eget schema
Anvisningar för läraren innan uppgiften: Inför uppgiften kan man be barnen ta med sig olika små ljuskällor (t.ex. ficklampor eller led-ljus).

Mål: Vi övar oss på att släppa taget om rädslan. Mörkret kan vara skrämmande, men sist och slutligen är det inte konstigare än att ljuset saknas. Vi övar på att vara modiga: att vara modig betyder inte att man vågar göra något, det betyder att man vågar prova trots att man kanske är lite rädd.

Barnen pysslar på med sitt inomhus, det är en alldeles vanlig stund, tills någon plötsligt släcker lamporna. Hjälp! Eller vänta, det var väl inte så farligt? Vi bekantar oss med mörkret tillsammans, i trygghet.


Vi övar, ett litet steg i taget

Man kan börja bekanta sig med mörkret lite i taget. Välj ett rum som kan göras mörkt. Tänd först alla lampor och undersök vad som syns i rummet. Fundera till exempel på vilka personer, saker eller leksaker som finns i rummet eller vilken färg gardinerna har. Släck sedan ljuset en kort stund (några sekunder). Vad kan ni nu se i rummet? Jämför med innan ljuset släcktes. Hur kändes mörkret? Kittlade det till i magen? Lockade det fram ett fnitter? Och hur kändes det när ljuset tändes igen? Om det är svårt att klä sinnesstämningen i ord kan man till exempel visa med handen var det kändes, eller visa med kroppen (skapa en känslostaty av kroppen, som visar hur det kändes) eller ett ansiktsuttryck.

Om det här kändes bra för alla kan man fortsätta övningen genom att upprepa den så att man varje gång håller lamporna släckta en lite längre stund. Det är inte meningen att man ska bli rädd, utan målet med övningen är att märka att det inte händer något farligt, trots att det blir mörkt en stund. Om det känns för skrämmande att göra rummet helt mörkt kan ni börja med att ha det lite dunkelt.

Det finns också många bra barnböcker om mörker och rädsla som man kan använda för att bekanta sig med mörkret.


Nu kan vi: mellanmålsstund i ficklampans sken

När vi lite i taget har börjat vänja oss vid mörkret provar vi hur det känns att göra en vardaglig sak, som att äta mellanmål, i ficklampornas sken. Eller hur skulle det vara med en hel Ficklampsdag? De riktigt modiga kan prova använda till exempel led-ljus i stället för ficklampor. Be hemmen delta genom att skicka med barnen en ficklampa, ett led-ljus eller någon annan liten lampa per barn. Också olika sorters ljusslingor eller julljus passar bra.

Hur kändes det att till exempel äta mellanmål eller klä på sig utekläder i skenet från ficklampor eller andra små lampor? Dela gärna med er av era upplevelser på sociala medier! Märk era inlägg med #luxhelsinki och #kulttuurlikasvattaa.

Kom ihåg att dokumentera! Ni kan dokumentera stämningar och barnens tankar i er gruppportfölj

Publicera i sociala medier! Bilderna kan ni också dela med er på daghemmets sociala medier. Lägg till de här taggar i publikationen: #kulturenuppfostrar och #luxhelsinki. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #vardagskompetens #förmågaattdeltaochpåverka #minamångauttrycksformer #jagutforskarminomgivning #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål:
* Förmåga att tänka och lära sig
* Vardagskompetens
* Förmåga att delta och påverka

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande:
* Mina många uttrycksformer
* Jag utforskar min omgivning


Snabb respons för uppgiften Det mysiga mörkret

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Otso Kähönen