En egen ljusfestival!

Rekommenderad tidpunkt för uppgiften: När som helst innan eller under Lux Helsinki 8.–12.1.2025
Plats: Inne och/eller ute
Tidsåtgång: Flexibelt, anpassa enligt eget schema: festivalen kan pågå under en dag, en vecka eller varför inte hela januari
Instruktioner för läraren innan uppgiften: Uppgiften kan göras med hjälp av daghemmets/familjedagvårdens egna lampor och leksaker, eller så kan man be vårdnadshavarna ta med olika ljuskällor, till exempel ficklampor, ljusslingor och led-ljus. Utöver det behövs olika material att reflektera och filtrera ljuset genom, till exempel plastfilm och silkespapper. Använd det ni redan har, så sparar vi på naturen!

Ljusfestivalen kan inkludera både Kulturen uppfostrar! -uppgifter, och program som ni har hittat på själva.


Programidéer för en egen ljusfestival

Ljusfestivalen kan inkludera program både gruppvis, och gemensamt för alla. Bjud gärna in också föräldrarna för att njuta av festivalstämningen, i samband med hämtningen av barnen. Anpassa programmet enligt eget schema, och era egna resurser och idéer – nedan hittas ett förslag på hur programmet kunde se ut en festivaldag. Festivalen kan också ha en klädkod – klä er allihop i grönt!

Exempelprogram:

Kl. 8:00: Morgonmål i ficklampssken. Morgonmålsstunden blir extra mysig i skenet från små lampor.
Kl. 9:00-11:00: Program med ljustema ute eller inne. Man kan till exempel:
– Färglägg gröna bilder
– Hitta på och lyssna på berättelser från andra sidan Ljusdörre
– Ordna en sommarfest i den grönskande oasen
Kl. 11:00-12:00 Lunch – ställ fram Ljusfigurerna på bordet och känn deras lugnande verkan
Kl. 12:00-14:00: Vilostund och lugna lekar. Lägg er för att vila i ett lugnande grönt ljus.
Kl. 14:00-15:00: Mellanmål
Kl. 15:00 Temaverksamheten fortsätter. Eftermiddagens program kan bestå av till exempel:
Skugglekar och -teater
Undersök ljus och skugga. Dagen börjar lida mot sitt slut och kvällen tar vid; vad händer med ljuset?
– När eftermiddagen börjar skymma: lys upp gården och fönstren! Gunga och klättra i de gröna lyktornas sken och beundra de upplysta träden. 

Bjud in också vårdnadshavarna till festivalen i samband med hämtningen! Visa upp er leksaksutställning, ljusdörr med tillhörande berättelser och den gröna oasen. Har ni andra Lux-inspirerade projekt att presentera? Låt vårdnadshavarna bli en del av festen!

Kom ihåg att dokumentera! Ni kan dokumentera stämningar och barnens tankar i er gruppportfölj!

Publicera i sociala medier! Ni kan lägga till bilder och videor på era sociala medier-konton med hashtaggarna #kulturenuppfostrar och #luxhelsinki. Lägg till de här taggar: #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #vardagskompetens #förmågaattdeltaochpåverka #minamångauttrycksformer #jagutforskarminomgivning #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål:
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Vardagskompetens
* Förmåga att delta och påverka

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande:
* Mina många uttrycksformer
* Jag utforskar min omgivning


Snabb respons för uppgiften En egen ljusfestival!

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Marita Haukemaa