Lek med ljus och skugga

Rekommenderad tidpunkt för uppgiften: När som helst under eller innan Lux Helsinki
Plats: Inomhus
Tidsåtgång: Flexibelt, anpassa enligt eget schema
Instruktioner för läraren innan uppgiften: Det är bra att samla ihop olika saker av olika material som reflekterar ljus innan uppgiften, som till exempel folie eller speglar. Också genomskinliga saker tunna tyger, tomma brödpåsar, plastfilm, glasburkar med färgat vatten i och så vidare är roliga att ha med. Ni behöver dessutom olika ljuskällor, som ficklampor, led-ljus eller ljusslingor. Det går också bra med telefonens ficklampa.

Mål: Att med hjälp av lek och andra aktiviteter bekanta sig med ljus och skugga som fenomen. Att undersöka vad ljus är, varifrån det kommer och hur det ser ut.

Man kan börja bekanta sig med ljus och skugga som tema via ljuset. Fundera på till exempel följande frågor tillsammans:

  • Hur vet man om det är dag eller natt?
  • Varifrån kommer ljuset omkring er? Visa!
  • Hur ser ljus ut?
  • Hur känns starkt ljus?
  • Kan ljuset vara svagt? Eller färggrant?
  • Vad händer om ljuset slocknar?


Vi testar ljuset själva!

Vi börjar utforska ljuset själva. Hur reflekteras det från olika ytor?

  • Leta reda på olika reflekterande ytor och material, till exempel speglar, folie, och olika genomskinliga saker så som tunna tyger, tomma brödpåsar, plastfilm, glasburkar med färgat vatten i osv.
  • Ni behöver också olika ljuskällor, som ficklampor, led-ljus eller ljusslingor. Det går också bra med telefonens ficklampa.
  • Testa reflektera olika sorters ljus på en ljus vägg, genom eller via olika material.
  • Hur ser ljuset ut? Vi undersöker! Ändrar det färg? Rör det sig? Kan vi flytta på det med hjälp av en spegel?


Lek med ljus och skugga – skugglekar

Äntligen är det dags att leka med ljus och skapa egna skuggor! Är det någon som vet hur man gör några roliga skuggfigurer? Kaniner, fåglar eller till och med en räv? På väggarna väcks de till liv. Hur skulle det vara att ordna en skuggteater?

Testa också att göra skuggbilder av era leksaker – eller varför inte en kompis! Kan ni göra figurerna större eller mindre?


Kom ihåg att dokumentera! Ni kan dokumentera stämningar och barnens tankar i er gruppportfölj

Publicera i sociala medier! Bilderna kan ni också dela med er på daghemmets sociala medier. Lägg till de här taggar i publikationen: #kulturenuppfostrar och #luxhelsinki. Man kan också lägga till t.ex.#förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #multilitteracitet #minamångauttrycksformer #jagutforskarminomgivning #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål:
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Multilitteracitet

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande:
* Mina många uttrycksformer
* Jag utforskar min omgivning


Snabb respons för uppgiften Lek med ljus och skugga

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Julius Konttinen