Aurinkolauluja

Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: Koska vain Juhlaviikkojen aikaan (14.8. – 31.8.)
Sijainti: Sisätilassa tai ulkona, jos ulos saatavilla musiikin kuuntelulaite
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan
Ohje opettajalle ennen tehtävää: 
Tehtävää varten tarvitaan musiikinkuuntelulaite ja Internet-yhteys. Halutessa iso paperi ja kirjoitusvälineet sanoitusta varten. Paperin voi lopuksi myös koristella aurinkoisin värein ja somistein – hyödyntäkää jo valmiiksi löytyviä materiaaleja.

Tavoite: Herättää lasten mielikuvitus ja ilmaisun ilo kesämuistojen ja maailmankuuluun oopperasävellyksen kautta. Yhdessä harjoitellaan myös luovaa ilmaisua ja yhteisöllistä sanoittamista.


Kuuluisa 60-henkinen orkesteri Chamber Orchestra of Europe koostuu muusikoista eri puolilta Eurooppaa – Suomestakin! Orkesteri soittaa vuoden 2025 Juhlaviikoilla monipuolisen konsertin, jossa yksi kappaleista on George Gershwinin klassikko ”Summertime” ”oopperasta Porgy ja Bess. Lisäksi Juhlaviikot tuo Musiikkitalon konserttisaliin upean kokonaisuuden suomalaisia säveltäjiä ja lisää aurinkoisia säveliä Maija Hynnisen urkukonsertolla “Helios”. Koko illan nimi “Auringonsäteitä” juontaa juurensa Hynnisen teoksen nimestä, joka kuvastaa kreikkalaisessa tarustossa auringon henkilöitymää.

Inspiroidutaan aurinkoisista sävelistä ja tehdään omat aurinkolaulut!


Tehtävän kulku:

1. Kuunnelkaa yhdessä
Kuunnelkaa yhdessä George Gershwinin Summertime -kappaletta ja muita aurinkoisia lauluja.
Tästä pääsette kuuntelemaan Helsingin juhlaviikoillakin solistina Summertimen esittävän Golda Schultzin version kappaleesta, Ranskan radion filharmonisen orkesterin säestämänä.

2. Keskustelkaa kappaleista ja kesämuistoista
Jutelkaa yhdessä, millainen tunne musiikista tuli. Miltä aurinko kuulostaa? Entä kesä? Minkä värinen musiikki on?
Jakakaa seuraavaksi yhdessä lasten (ja miksei aikuitsenkin!) kivoja kesämuistoja – näitä voidaan myös piirtää!

3. Tehkää oma aurinkolaulu!
Lopuksi päästetään luovuus irti ja sävelletään omat aurinkolaulut! Kertooko teidän laulunne kesämuistoista vai onko se ylistys Auringolle? Tapoja koostaa oma laulu on monia, tässä muutamia vinkkejä joilla päästä alkuun:

  • Summertime-kappaleen sanat ovat hyvin lyhyet ja yksinkertaiset, säkeessä on kahdeksan lyhyttä lausetta. Lähetään siis kirjoittamaan omaa kappaletta, jonka sanat koostuvat – kahdeksasta lyhyestä lauseesta! Eskareiden kanssa haasteeksi voisi lisäksi ottaa, että neljäs ja kahdeksas rivi rimmaisivat.
  • Jokainen lapsi saa keksiä yhden lauseen yhteiseen runoon tai laulutekstiin – pienten kanssa voidaan myös miettiä sanoja, joita auringosta ja kesästä tulee mieleen.
  • Kuvatuki voi toimia hyvänä virittäjänä.
  • Syntyvät sanoitukset kirjataan ylös aikuisen tai sanataitureiden avulla.
  • Laulu voidaan esittää joko rytmikkäänä runona – mitä kaikkia soittimia keskitään käyttää? Voidaan myös itse säveltää oma melodia, tai käyttää jotakin tuttua laulua pohjana.

Muista dokumentoida! Tunnelmia ja lasten ajatuksia kannattaa dokumentoida myös ryhmäportfolioonne!

Sujauta someen! Jakakaa tunnelmapaloja myös sosiaalisen median kanaviinne tunnisteilla #kulttuurikasvattaa #. Mukaan voi lisätä myös vaikkapa: #ajattelujaoppiminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #itsestähuolehtiminenjaarjentaidot #monilukutaito #digitaalinenosaaminen #osallistuminenjavaikuttaminen #kieltenrikasmaailma #ilmaisunmonetmuodot #minäjameidänyhteisömme #tutkinjatoiminympäristössäni #kasvanjakehityn #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki

Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
* Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
* Monilukutaito
* Digitaalinen osaaminen
* Osallistuminen ja vaikuttaminen

Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Kielten rikas maailma
* Ilmaisun monet muodot
* Minä ja meidän yhteisömme
* Tutkin ja toimin ympäristössäni
* Kasvan ja kehityn