En historisk filmstund!

Rekommenderad tidpunkt för uppgiften: När som helst runt Helsingforsdagen
Längd:
Kan anpassas efter eget tidsschema
Anvisningar till läraren före uppgiften: Utrymme och utrustning behövs för att titta på film och använda internet.

Mål: Vi bekantar oss med vår hemstad och dess närhistoria. Vi utnyttjar olika digitala möjligheter till att se det förflutna, och deltagarnas egna minnen. Vi lär oss att identifiera hur bekanta platser, sedvänjor och traditioner har förändrats.


Låt oss ha en historisk filmstund!

Hur tror du att Helsingfors såg ut förr i tiden? Låt oss ta en filmstund och ta reda på det!

Ni behöver inte se filmerna från början till slut, utan filmerna kan användas till att väcka tankar och diskussion. När ni ser på en film kan ni avbryta den på lämpliga ställen för att observera till exempel följande saker och fundera på vad som är lika som nu och vad som har förändrats:

  • bekanta platser och byggnader
  • hur folk klädde sig
  • fordon
  • mat och drycker
  • fester och traditioner

Helsinki, pohjolan valkea kaupunki (17 min, på finska)
Kort färgfilm om den myllrande huvudstaden i utveckling. Manus: Matti Kassila och Felix Forsman. Regi: Felix Forsman och Eino Jantunen. Fennada-filmi Junior. (1959) 

Minun Helsinkini (1968) (17 min, på finska)
Ett program om en liten pojke som tittar på sin hemstad Helsingfors från Olympiastadions torn. (28.9.1968)


Man kan också lära känna Helsingfors förr i tiden med Uppfinnar-räven!

Uppfinnar-rävens undersökningsuppgift: Se webbplatserna Helsinkikuvina.fi och Finna.fi och leta efter bilder på ert närområde. Hur har området förändrats? Är de föremål som finns på bilderna fortfarande i bruk? Har sakerna förändrats? Får man via bilderna tips på hur den egna gården eller gruppens utfärdsplatser sett ut tidigare? En trevlig övning i att blicka in i framtiden,  är att rita framtidsbilder av samma bilder.

Av framtidsbilderna kan ni skapa en utställning som också andra kan se på Helsingforsdagen den 12 juni!

Kom ihåg att dokumentera! I grupportföljen kan ni till exempel dokumentera barnens iakttagelser från forna tiders Helsingfors.

Publicera i sociala medier! Uppfinningsrika framtidsvisioner om Helsingfors eller exempel på vad barnen lyft fram från den gångna tiden passar bra att berätta om i sociala medier! Lägg till de här taggarna i publikationen: #kulturenuppfostrar #helsingforsdagen. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #förmågaattdeltaochpåverka #minamångauttrycksformer #jagochvårgemenskap #jagutforskarminomgivning #småbarnspedagogik #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Förmåga att delta och påverka

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande
* Mina många uttrycksformer
* Jag och vår gemenskap
* Jag utforskar min omgivning


Snabb respons för uppgiften En historisk filmstund!

Vad tyckte ni om uppgiften?

Bild: Från filmen Minun Helsinkini (1968)