Morgonkaffe med borgmästaren

Rekommenderad tidpunkt för att genomföra uppgiften: På Helsingforsdagen den 12 juni, vid morgonmålet
Längd:
Kan anpassas efter eget tidsschema
Anvisningar till läraren före uppgiften: Ta fram borgmästarens uniform. Borgmästaren ska gärna lite i förväg fundera över innehållet i sitt tal och vad han eller hon tänker tacka barnen särskilt för.

En av Helsingforsdagens äldsta traditioner är morgonkaffe med borgmästaren på stadshuset. Vid evenemanget håller borgmästaren ett festtal, och för att fira stadens födelsedag bjuds helsingforsborna på rabarberpaj!

Morgonkaffet serveras i Helsingfors stadshus, mitt i staden. Ni kan besöka stadshuset genom denna video (på finska)!


Morgonkaffe med borgmästaren

På Helsingforsdagen äter ni frukost i feststämning! Kan det faktiskt vara sant att själva borgmästaren hälsar barnen välkomna?

Anvisning:
En vuxen uppträder som borgmästare under frukosten. Utklädd till borgmästare tar den vuxne emot barnen och hälsar dem välkomna till morgonkaffet.

Borgmästaren håller ett tal till barnen och berättar vad allt viktigt som har hänt under det senaste året. Bra ämnen är naturligtvis sådana som gäller husets vuxna och barn eller exempelvis närområdet. Har det kommit nya barn till gruppen, har ni hittat nya utfärdsplatser, har ni fått nya utomhusleksaker osv. Barnen får också hjälpa till att minnas. Slutligen berömmer borgmästaren de små stadsborna för hur bra barnen kan samarbeta, så att alla trivs så bra som möjligt. Sådana saker kan vara till exempel:

  • Barnen har tillsammans städat upp efter lekar.
  • Barnen har tagit hand om gemensamma saker, leksaker och spel.
  • Barnen har tagit med alla i lekarna och varit bra vänner.
  • Barnen har tröstat om någon annan varit ledsen. Vid behov har barnen bett en vuxen om hjälp.

Barn kan också själva hitta på vad de vill tacka de andra barnen eller de vuxna för.

Om barnen kommer till frukosten vid mycket olika tidpunkter, kan ni genomföra ”morgonkaffet” mer i form av diskussioner med de barn som är närvarande. Det viktigaste är att ni kommer ihåg tillsammans och berömmer varandra

Kom ihåg att dokumentera! Det är trevligt att komma ihåg morgonkaffet med borgmästarens senare, ta gärna foton och skriv upp till exempel barnens tankar i er grupportfölj!

Publicera i sociala medier!
Borgmästaren kan gärna också synas lite på daghemmets sociala medier!  Lägg till de här taggarna i publikationen: #kulturenuppfostrar #helsingforsdagen. Man kan också lägga till t.ex. #förmågaatttänkaochlärasig #kulturellochkommunikativkompetens #vardagskompetens #förmågaattdeltaochpåverka #jagochvårgemenskap #jagutforskarminomgivning #jagväxerrörpåmigochutvecklas #småbarnspedagogik #helsingfors #helsingforslärsig

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – övergripande mål
* Förmåga att tänka och lära sig
* Kulturell och kommunikativ kompetens
* Vardagskompetens
* Förmåga att delta och påverka

Motsvarigheter till småbarnspedagogiken och förskoleundervisningsplanen – områden för lärande
* Jag och vår gemenskap
* Jag utforskar min omgivning
* Jag växer, rör på mig och utvecklas


Snabb respons för uppgiften Morgonkaffe med borgmästaren

Vad tyckte ni om uppgiften?


Bild: Sakari Röyskö