Tanssivat tulilinnut

Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: Koska vain Juhlaviikkojen aikaan (14.8. – 31.8.)
Sijainti: Sisätilassa tai ulkona, jos ulos saatavilla musiikin kuuntelu.
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan
Ohje opettajalle ennen tehtävää: 
Tehtävää varten on hyvä varata jokin musiikin kuuntelulaite, jolla voi soittaa Igor Stravinskyn “Tulilintu”-baletin musiikkia. Esimerkiksi Spotifysta ja YouTubesta löytyy The Firebird -hakusanalla. Lisäksi jo valmiiksi löytyviä, esimerkiksi oranssin, keltaisen ja punaisen sävyisiä kreppipapereita, naruja ja muita vastaavia tulilinnun sulkien askarteluun.

Tavoite: Herätellä lasten mielikuvitusta ja kehollista ilmaisua musiikin avulla.

Kuuluisa 60-henkinen orkesteri Chamber Orchestra of Europe koostuu muusikoista eri puolilta Eurooppaa – Suomestakin! Orkesteri soittaa vuoden 2025 Juhlaviikoilla monipuolisen konsertin, jossa kuullaan muun muassa Igor Stravinskyn “Tulilintu”-baletin musiikkia.

Valmistelut:

Tulilintu-baletin tarina lyhyesti:
Baletissa prinssi Ivan eksyy salaperäiseen puutarhaan, jossa kasvaa taianomaisia hedelmäpuita. Siellä hän kohtaa Tulilinnun, upean loistavan linnun, jonka sulat hehkuvat kuin tuli. Ivan saa kiinni Tulilinnun, mutta päästää sen vapaaksi – ja lintu antaa hänelle taikahöyhenen palkkioksi. Höyhentä heilauttamalla Ivan voi kutsua Tulilinnun apuun, kun sitä tarvitsee.

1. Keksikää yhdessä satu omasta Tulilinnusta:
Yhteisen tarinan keksiminen auttaa lapsia syventymään teemaan. Aloittakaa kuuntelemalla pätkä Stravinskyn Tulilintu-musiikista, se voi jäädä taustalle soimaan. Aikuinen alustaa ja innostaa lapsia keksimään vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin, ja kirjaa niitä ylös:

  • Missä Tulilintu asuu?
  • Mikä Tulilinnun nimi on?
  • Onko Tulilintu suuren suuri vai pienen pieni?
  • Millainen ääni Tulilinnulla on, osaako se puhua?
  • Mistä Tulilintu pitää?
  • Mistä se ei pidä?
  • Miten lapset voivat kutsua Tulilinnun luokseen?
  • Mitä lapset voisivat toivoa Tulilinnulta

2. Askarrelkaa Tulilinnuille höyheniä
Tulilinnulla on slaavilaisen kansanperinteen mukaan suuret, keltaista ja punaista hohtavat sulat – se on kuin oranssin hehkuinen riikinkukko! Valmistelkaa värikkäät linnut tanssiin!

Hyödyntäkää luovasti jo kaikkea valmiiksi löytyvää, kuten esimerkiksi punaista, oranssia ja keltaista kreppipaperia! Lapset voivat leikata tai repiä paperista höyhenmäisiä muotoja ja liittää niitä yhteen, esim. sulkakimpuiksi. Halutessaan voi tehdä myös pienen ”sulkaviuhkan” tai ”häntäkoristeen”, jota voi käyttää tanssissa. Värikkäät kangaspalat, narut ja kaikki näyttävät tarvikkeet sopivat loistavasti Tulilinnun suliksi!


Tanssikaa kuin tulilinnut!

Lopuksi on aika päästää liike valloilleen ja tulilinnut tanssimaan!
Kuunnelkaa Tulilinnun musiikkia ja keksikää liikkeitä, jotka kuvastavat sitä. Jokainen lapsi voi vuorollaan keksiä yhden liikkeen, ja muut voivat imitoida liikettä yhdessä – tai kaikki voivat tanssia samaan aikaan tulilintuparvena!

Tanssia voi niin sisällä kuin ulkona! Miltä kuulostaisi tulilintutanssit lasten lempi lähiluontopaikassa?

Muista dokumentoida! Tunnelmia ja lasten ajatuksia kannattaa dokumentoida myös ryhmäportfolioonne!

Sujauta someen! Jakakaa tunnelmapaloja myös sosiaalisen median kanaviinne tunnisteilla #kulttuurikasvattaa #. Mukaan voi lisätä myös vaikkapa: #ajattelujaoppiminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #itsestähuolehtiminenjaarjentaidot #monilukutaito #digitaalinenosaaminen #osallistuminenjavaikuttaminen #kieltenrikasmaailma #ilmaisunmonetmuodot #minäjameidänyhteisömme #tutkinjatoiminympäristössäni #kasvanjakehityn #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki

Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
* Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
* Monilukutaito
* Digitaalinen osaaminen
* Osallistuminen ja vaikuttaminen

Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Kielten rikas maailma
* Ilmaisun monet muodot
* Minä ja meidän yhteisömme
* Tutkin ja toimin ympäristössäni
* Kasvan ja kehityn