Metromatkalla menneseen


Sisältää tehtävät: 1. Helsinki ennen vanhaan -digitutkimustehtävät 2. Muistojen metro -leikki
Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: touko-kesäkuussa, muistojen metro -leikki on kivaa ohjelmaa myös Helsinki-päivään!
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan
Ohje opettajalle ennen tehtävää: 
Digitutkimustehtäville tarvitaan tila ja välineistö elokuvien katsomiselle sekä internetin käytölle. Muistojen metro -leikissä tarvitaan esimerkiksi tuoleja, tyynyjä tai istuinalustoja sekä esimerkiksi triangeli.

Sisältää myös Keksijä-ketun tehtävän!


Käsi ylös, kuka on joskus ollut metrossa! Helsingissä päästiin ensimmäistä kertaa koeajolle metron kyytiin vuonna 1972. Arvaattekos minä päivänä? No tietysti Helsinki-päivänä!

Millaistakohan Helsingissä on ollut siihen aikaan? Tai aikaisemmin? Lähdetään tutustumaan Helsingin lähihistoriaan videoiden ja kuvien avulla!

1. Helsinki ennen vanhaan -digitutkimustehtävät

Tavoite: Tutustutaan omaan kotikaupunkiin ja sen lähihistoriaan. Hyödynnetään erilaisia digitaalisia mahdollisuuksia kurkata menneeseen sekä ryhmäläisten omia muistoja. Opitaan tunnistamaan, miten tutut paikat, tavat ja perinteet ovat muuttuneet.

Helsingin lähihistoriaan voi tutustua alla olevien lyhyiden elokuvien avulla!

Elokuvia ei tarvitse katsoa alusta loppuun, vaan käyttää ajattelun ja keskustelun herättäjänä. Katsoessa elokuvan voi pysäyttää sopivissa kohdissa, bongata esimerkiksi seuraavia asioita ja miettiä, mikä niissä on samaa ja mikä muuttunut:

  • tutu paikat ja rakennukset
  • ihmisten pukeutuminen
  • kulkuneuvot
  • syötävät ja juotavat
  • juhlat ja perinteet

Helsinki, pohjolan valkea kaupunki (17min)
Lyhyt värielokuva kuhisevasta ja kehittyvästä pääkaupungista Helsingistä. K: Matti Kassila ja Felix Forsman. Ohjaus Felix Forsman ja Eino Jantunen. Fennada-filmi Junior. (1959)

Minun Helsinkini (1968) (17min)
Ohjelma pikkupojasta, joka katselee kotikaupunkiaan Helsinkiä Olympiastadionin tornista. (28.9.1968)


Keksijä-ketun tutkimustehtävä

Entisajan Helsinkiin voi tutustua myös Keksijä-ketun kanssa: Tutustutaan Helsinkikuvina.fi– ja Finna.fi-sivustoihin ja etsitään kuvia päiväkodin lähialueesta. Miten alue on muuttunut? Ovatko kuvissa näkyvät esineet vielä käytössä? Ovatko tavarat muuttuneet? Saako kuvista vinkkejä siitä, miltä oman talon piha tai ryhmän retkipaikka on näyttänyt aiemmin? Hauska tulevaisuudenlukuharjoitus on piirtää samoista kuvista tulevaisuuskuvia.

Idea! Tulevaisuuskuvista voi koota näyttelyn niin, että sitä pääsee ihailemaan Helsinki-päivänä 12.6.!

2. Muistojen metro -leikki

Tavoite: Rakennetaan ryhmän lasten muistojen avulla yhteisöllistä kuvaa yhteisestä kotikaupungistamme.

Muistojen metro ei tarvitse polttainetta – se kulkee muistojen voimalla! Mitä enemmän muistoja kerromme, sitä pidemmälle metro kulkee.

Leikin ideana on kulkea kyydissä olevien muistoja kuunnellen pitkin Helsinkiä. Metro kulkee esimerkiksi joko kesä-, talvi-, syksy- tai kevät-linjoja pitkin. Kesä-linjan pysäkit ovat kyydissä istuvien kesämuistoja, talvi-linjan talvimuistoja jne. Linjojen teemoja voi keksiä lisää mielin määrin, pääasia on että itse muistot liittyvät Helsinkiin.

Leikin kulku:

  • Kootaan tuoleista tai tyynyistä oma metrovaunu ja asetutaan istumaan kyytiin muistojen metroon. Ulkona leikkiessä voidaan käyttää esimerkiksi istuinalustoja.
  • Sovitaan kulkeeko metro kesä-, talvi-, syksy- vai kevät-muistojen linjalla.
  • Suljetaan silmät ja lähdetään körötellen matkaan! Jokainen miettii matkan aikana muistoja valitulta linjalta. Aikuinen voi johdatella muistojen äärelle esimerkiksi ehdottelemalla, mitä linjan muistoihin voisi liittyä (kesällä esim uimista, piknikiä, jäätelöä, rankkasateita, pyöräretkiä jne)
  • Lapset pitävät silmät kiinni, aikuinen valitsee ensimmäisen pysäkin ryhmän lasten joukosta, esimerkiksi ”seuraavana Siirin pysäkki”. Silmät pidetään vielä pienen hetken kiinni, Siiri saa valmistautua kertomaan muistonsa.
  • Aikuinen soittaa äänimerkin esimerkiksi triangelilla: nyt ollaan pysäkillä ja on Siirin vuoro kertoa oma muisto. Esimerkiksi ”Minä ja pappa syötiin kerran jäätelöä rannalla, ja sitten lokki nappasi papan jäätelön”. Aikuinen voi esittää tarvittaessa lisä- tai apukysymyksiä. Muiston jälkeen aikuinen soittaa taas äänimerkin; matka jatkuu!
  • Silmät kiinni körötellään jälleen seuraavalle pysäkille, aikuinen valitsee toisen lapsen tämän pysäkin muiston-kertojaksi.
  • Tällä tavalla matkataan ympäri Helsinkiä niin pitkään kun muistoja riittää!

Muista dokumentoida! Ryhmäportfolioon voi esimerkiksi dokumentoida lasten tekemiä huomioita entisajan Helsingistä.

Sujauta someen! Kekseliäät tulevaisuuskuvat Helsingistä tai poiminnat muistojen metron pysäkeiltä sopivat mainiosti sosiaaliseen mediaan! Lisää julkaisuun tunnisteet #kulttuurikasvattaa #helsinkipäivä. Mukaan voi lisätä myös vaikkapa: #ajattelujaoppiminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #itsestähuolehtiminenjaarjentaidot #osallistuminenjavaikuttaminen #ilmaisunmonetmuodot #minäjameidänyhteisömme #tutkinjatoiminympäristössäni #kasvanjakehityn #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki

Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
* Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
* Osallistuminen ja vaikuttaminen

Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Ilmaisun monet muodot
* Minä ja meidän yhteisömme
* Tutkin ja toimin ympäristössäni
* Kasvan ja kehityn


Pikapalaute Metromatkalla menneeseen -tehtävästä

Mitä mieltä olitte tehtävästä?


Kuva: Jussi Helsten