Levyraati
Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: Milloin vain Juhlaviikkojen aikaan (15.8.-1.9.)
Sijainti: Sisällä tai ulkona (ulos mukaan älypuhelin tai muu laite, jolta onnistuu soittaa musiikkia)
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan
Ohje opettajalle ennen tehtävää: Tätä tehtävää varten tarvitsette oman Spotifyn, YouTuben tai muun vastaavan sovelluksen käyttötilin sekä laitteen, jolla tiliä käyttää. Soittolista on alempana tällä sivulla valmiina. Lisäksi tarvitaan äänestysmerkkejä varten tikkuja (esimerkiksi puisia grillitikkuja tai mitä tahansa päiväkodilta valmiiksi löytyviä, tähän soveltuvia tikkuja), paperia (valkoista tai värillistä, esimerkiksi vihreää ja punaista. Mikäli löytyy hieman vahvempaa paperia, kannattaa käyttää sitä), liimaa ja kyniä. Äääntenlaskua varten tarvitaan kynä ja paperia.
Tavoite: Kuunnellaan erityylisiä ja erikielisiä kappaleita ja opetellaan tunnistamaan, mitä tuntemuksia ne itsessä herättävät. Pidänkö tästä? Enkö pidä? Naurattaako tämä minua? Onko tämä vähän hurja, vai sittenkin hieman unettava? Jokainen saa tuoda oman näkemyksensä esiin äänestämällä. Lisäksi halukkaat voivat kertoa, mitä ajatuksia kappale heissä synnytti. Yhdessä havaitaan, että musiikkia on monenmoista, ja sen herättämiä tuntemuksia yhtä lailla. Huomataan, että jokaisella meistä on oma musiikkimaku, ja se on oikein hieno juttu se!
Ohjeet äänestysmerkin askarteluun:
Aluksi askarrellaan äänestysmerkit. Jokainen tarvitsee levyraatia varten kaksi äänestysmerkkiä. Merkissä voidaan käyttää joko valkoista paperia (jolle piirretään vihreä tai punainen kuvio) tai vihreää ja punaista paperia. Ohje on yhden merkin tekoon.
- Leikataan paperista kaksi tismalleen samankokoista ympyrää
- Mikäli käytössä on ollut värillinen (vihreä tai punainen) paperi, voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Mikäli käytössä on ollut valkoinen paperi, piirretään merkin keskelle joko vihreä tai punainen kuvio (jokainen tarvitsee yhden vihreän ja yhden punaisen merkin).
- Lopuksi paperit asetetaan päällekäin (mahdolliset väripiirrokset ulospäin) ja tikku asetetaan osittain näiden väliin. Paperit liimataan yhteen ja pitämään tikkua paikallaan.
- Annetaan kuivua. Mikäli tikku ei meinaa pysyä paikallaan merkkiä näytettäessä, voidaan vahvistaa liitoskohtaa teipillä.
Ohjeet levyraadin toteuttamiseen:
Sisällä valmistellaan tila ennen levyraadin aloittamista. Jokaiselle laitetaan istumapaikka esimerkiksi muutamaan riviin, puoliympyrään tai nousevan katsomon muotoon (osa istuu penkillä, toiset heidän edessään lattialla). Jokaiselle annetaan kaksi merkkiä, punainen ja vihreä. Valitaan ääntenlaskija (jota aikuinen tarvittaessa avustaa). Aikuinen soittaa kappaleet esimerkiksi älypuhelimelta tai tabletilta.
Ulkona valitaan sopiva paikka, johon kaikki pääsevät istumaan. Mukaan täytyy ottaa äänestysmerkit, kynä ja paperia ääntenlaskua varten sekä jokin laite, jolta pystyy soittamaan kappaleet verkosta.
Levyraati voi alkaa
- Kuunnellaan koko kappale tai pieni pätkä kappaletta (esimerkiksi ensimmäinen säkeistö ja kertosäe, pidemmistä klassisista kappaleista voi soittaa pätkiä sieltä ja täältä)
- Pysäytetään musiikki
- Lapset saavat äänestää merkeillään mitä pitivät kappaleesta
- Lasketaan merkkien pisteet yhteen (kuinka monta vihreää ja kuinka monta punaista) ja merkitään ylös
- Halukkaat saavat kommentoida mielipiteensä kappaleesta; miksi näyttivät valitsemaansa merkkiä. Arvioida voi esimerkiksi kappaleen melodiaa, sanoja ja tunnelmaa. Aikuinen voi auttaa sanoittamisessa. Yhdessä voidaan myös esimerkiksi tunnistaa, mitä soittimia kappaleessa kuultiin, laulettiinko siinä ja jos, niin suomeksi vai jollain muulla kielellä.
- Siirrytään seuraavaan kappaleeseen
Lopuksi tarkistetaan, mille kappaleelle lapset antoivat eniten pisteitä. Voittajakappaletta voidaan kuunnella loppuviikon ajan esimerkiksi ruokailun alussa, ulos pukiessa jne!
Soittolista levyraatia varten (koottu osasta Juhlaviikkojen 2024 esiintyjiä / esitettäviä kappaleita):
Angelique Kidjo – Agolo
Markus Krunegård – Mä tykkään susta
Helsingin kaupunginorkesteri – Jean Sibelius, Finlandia, Op. 26 (kesto noin 8 minuuttia)
Pariisin Kevät – Fantasiaa
Carla Bruni – Quelqu’un m’a dit
Iveta Apkalna – Johann Sebastian Bach: Pièce d’Orgue (Fantasia, G-duuri), BWV 572 (kesto noin 9 minuuttia)
Anna Puu – Ota minut tälläisenä kuin oon
Hermanos Gutiérrez – Low Sun
Sexmane – Mania (Ihmeperhe = Sexmane, Isaac Sene, ADI ja ROBIN 18.8. Huvilassa)
Kimmo Pohjonen – UZone
The Cleveland Orchestra – Berlioz: Symphonie fantastique, Op. 14 – V. Songe d’une nuit du Sabbat (kesto noin 10 minuuttia)
…
Muista dokumentoida! Kuvia ja vähintäänkin tiedot lasten äänestämästä voittajasta perusteluineen on kiva dokumentoida portfolioon.
Sujauta someen! Voitte lisätä levyraadista ja vaikkapa merkkien askartelusta kuvia sosiaalisen medianne kanaviin tunnisteilla #kulttuurikasvattaa ja #juhlaviikot.
Mukaan voi lisätä myös vaikkapa: #ajattelujaoppiminen #osallistuminenjavaikuttaminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #ilmaisunmonetmuodot #tutkinjatoiminympäristössäni #kasvanjakehityn #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki
Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Osallistuminen ja vaikuttaminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Ilmaisun monet muodot
* Tutkin ja toimin ympäristössäni