#ihanparas!

Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: Touko-kesäkuu, tunnustukset julkistetaan Helsinki-päivänä 12.6.
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan, tunnustusten julkistustilaisuus Helsinki-päivänä
Ohje opettajalle ennen tehtävää: Pienimpien kanssa toteutettaessa aikuisen rooli voi tarvittaessa olla isokin.

Tavoite: Valitaan lasten mielestä ihan parhaat asiat Helsingissä ja palkitaan ne Helsinki-päivänä! Opetellaan tuomaan esiin omia mielipiteitä ja ideoita sekä tekemään yhteisiä päätöksiä.

Valitaan omat Ihan paras! -tunnustukset

Helsinki-päivänä kymmenen kaupunkilaista palkitaan kultaisin Helsinki-mitalein (mitaleihin liittyvä tehtävä täällä). Perinteiden mukaan Helsinki-päivänä mitalien lisäksi jaetaan myös muita tunnustuksia ansioituneille helsinkiläisille tieteen, taiteen, kulttuurin ja urheilun saralta. Palkitsemisen arvoista Helsingissä kuitenkin riittää, ja ihmisten sijaan voidaan palkita paljon muutakin!

Ohje:

1. Määritetään kategoriat

Muodostetaan kolme ikäryhmiin perustuvaa kategoriaa; 1–2-vuotiaiden, 3–4-vuotiaiden ja 5–6-vuotiaiden. Kategoriat määrittyvät siis ikäryhmittäin yli ryhmärajojen. Kaikki päiväkodin 1–2-vuotiaat, 3–4-vuotiaat ja 5–6-vuotiaat äänestävät oman ikäryhmänsä kategorian ehdokkaita.

Kategoriat voidaan valita esimerkiksi Kulttuuripolun mukaisesti:

1–2-vuotiaat: Ihan paras! -lähiympäristökohde. Lapset valitsevat mielestään parhaan heille tuttujen lähiympäristön taide- tai kulttuurikohteiden joukosta, kuten kirjasto, kulttuurikeskus tai julkinen taideteos. Aikuisen rooli voi tarvittaessa olla vahva; muistutellaan, missä ollaan käyty, ehdotellaan suoraan vaihtoehtoja jne.
3–4-vuotiaat: Ihan paras! -esitys. Lapset valitsevat mielestään parhaan esittävän taiteen teoksen, jonka ovat vuoden sisällä Helsingissä nähneet tai itse toteuttaneet. Esitys on voinut olla esimerkiksi teatteria, nukketeatteria, tanssia tai sirkusta.
5–6-vuotiaat: Ihan paras! -konsertti tai -museo. Lapset valitsevat mielestään parhaan konsertin, muun musiikkitapahtuman tai museon, jossa ovat vuoden sisällä Helsingissä vierailleet.

Kategoriat voivat myös olla aivan omia!

Miltäs kuulostaisi esimerkiksi tällaiset kategoriat: ihan paras helsinkiläinen metsäretkipaikka, merenranta, taideteos, museo, esitys tai tapahtuma? Tai ilmiö, keksintö, hyönteinen tai puu? Kategorioiden keksimisessä vain taivas on rajana! Tärkeintä on, että niiden ehdokkaat liittyvät Helsinkiin ja että päätöksentekoon saavat osallistua kaikki.

2. Valitaan ehdokkaat

Kun kategoriat on päätetty, valitaan niihin ehdokkaat. Jokainen ikäryhmä valitsee omat ehdokkaansa. Mikäli päiväkodilla on esimeriksi useampi 1–2-vuotiaiden ryhmä, jokainen ryhmän kokoaa ensin aikuisen tuella omat ehdotuksensa. Tämän jälkeen ryhmien ehdotukset kootaan yhteen.

Miten ehdokkaita voi ehdottaa?

Ehdokkaiden ideointi -vaiheessa ei kannata pitää jarrua päällä! Jokainen saa ehdottaa mukaan omaa ehdokastaan, ainoastaan sellaiset, jotka eivät liity kategoriaan, rajataan pois. Yhdessä päätetään, millä tavoin ehdokkaita ehdotetaan, se voidaan toteuttaa esimerkiksi:

  • Muodostetaan piiri. Jokainen saa vuorollaan kertoa oman ehdokas-ideansa ja esittää perustelut. Aikuinen kirjaa ehdokkaat ylös.
  • Valitaan parit. Mietitään parin kanssa ideoita ehdokkaiksi. Lopuksi kaikki parit esittelevät ehdokkaansa muille, ja aikuinen kirjaa ehdokkaat ylös.
  • Aikuiset tekevät esivalinnan, ja esittelevät ehdokkaat lapsille. Lapset tekevät valinnan siitä, mitkä ehdokkaista valitaan mukaan kategoriaan. Valinta voidaan tehdä äänestämällä (ideoita menetelmiksi sivun alaosassa).

Mikä on sopiva määrä ehdokkaita?

Sopiva ehdokkaiden määrä per kategoria vaihtelee lapsiryhmän koon mukaan. Ehdokkaiden määrälle ei siis ole tarkkaa rajaa, mutta on hyvä koettaa ennakoida varsinaisen äänestyksen onnistumista niin, ettei kategoriassa olisi liikaa tai liian vähän ehdokkaita.

Lopullisten ehdokkaiden määrää voidaan tarvittaessa rajata esikarsinnalla. Jo esikarsinta voidaan toteuttaa äänestämällä, ideoita menetelmiksi alla. Eniten ääniä saaneista kerätään sopiva määrä ehdokkaita kategoriaan.

3. Äänestetään Ihan paras! -tunnustuksen saajat

Kun jokaisessa kategoriassa on sopiva määrä ehdokkaita, päästään valitsemaan kategorian voittajat – kenelle lapset päättävät myöntää Ihan paras! -tunnustuksen!

Valmistelut: Toteutetaan lasten kanssa äänestystaulu, jolla on esitelty kaikki kategorian ehdokkaat. Äänestystaulun toteutustavan voi valita itse, mutta siitä tulee voida nähdä kaikki ehdokkaat kerralla. Se voi olla esimerkiksi seinille kiinnitetyt piirretyt tai tulostetut kuvat ehdokkaista, joiden yhteydessä on kunkin ehdokkaan tunniste (isommilla lapsilla numero, pienemmillä kuvio, kuten kukka, tähti, sydän, kolmio jne).

Äänestyspäivänä äänestystaulu asetetaan esille. Lähellä on hyvä olla pieni pöytä tai taso, jolla on kynä ja äänestyslipukkeita (hyödyntäkää esim hukkapaperia!). Lapset tulevat yksi kerrallaan äänestystaulun luo, jossa aikuinen on opastamassa ja tarvittaessa apuna. Jokaiselle kerrotaan äänestyksen ohjeet: paperilapulle kirjoitetaan tai piirretään sen ehdokkaan numero tai tunniste, jolle halutaan antaa oma ääni. Aikuinen kerää äänestyslaput talteen.

4. Äänestystuloksen laskeminen ja tunnustusten jakaminen

Aikuinen laskee annetut ikäryhmän äänet, eniten ääniä saanut voittaa kategorian. Voittaja, eli Ihan paras! -tunnustuksen saaja julkistetaan Helsinki-päivänä 12.6.! Tilaisuus voi mennä esimerkiksi näin:

Valmistelut: Toteutetaan lasten kanssa juhlava taulu Ihan paras! -tunnustuksen voittajasta. Taulun tekninen toteutustapa voidaan valita lasten toiveiden ja tarjolla olevien tarvikkeiden mukaan. Valitaan lapsista muutama edustaja esittelemään tunnustuksen voittaja muille ryhmille, aikuinen on tukena ja auttaa valmistelemaan muutaman lauseen esittelyä varten.

Helsinki-päivänä väki kerääntyy sisälle tai pihalle kuulemaan Ihan paras! -tunnustusten voittajat! Edustajat esittelevät voittajat ryhmän valmisteleman taulun avulla. Tilaisuus saa olla juhlava, soikoon fanfaarit ja onnittelulaulut! Tilaisuuden päätteeksi taulut asetellaan esille niin, että myös lapsia hakevat huoltajat pääsevät niitä ihastelemaan.

Sujauta someen! Voittajista tiedotetaan myös sosiaalisessa mediassa! Ryhmät voivat ottaa kuvan voittajan taulun kanssa, ja julkaisussa kerrotaan ilolla ja ylpeydellä, mitkä kohteet valikoituivat minkäkin ikäryhmän Ihan paras! -tunnustuksen voittajiksi ja millä perustein!

Käyttäkää julkaisun yhteydessä ainakin hashtageja #ihanparas! #kulttuurikasvattaa #helsinkipäivä #helsinkioppii. Lisäksi voitte käyttää myös esimerkiksi #ajattelujaoppiminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #itsestähuolehtiminenjaarjentaidot #osallistuminenjavaikuttaminen #ilmaisunmonetmuodot #minäjameidänyhteisömme #tutkinjatoiminympäristössäni #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinki

Muista myös dokumentoida! Ihan paras! -prosessista saa myös mainioita muistoja ryhmäportfolioonne!

Ideoita äänestämismenetelmiksi:

  • Käsiäänestys. Nostetaan käsi ylös, kun halutaan äänestää ”kyllä”.
  • Pomppuäänestys. Pompitaan ylös alas, kun halutaan äänestää ”kyllä”. Yksi pomppija vastaa yhtä ääntä.
  • Matoäänestys. Mennään lattialle ja möngitään kuin mato, kun halutaan äänestää ”kyllä”. Yksi mato vastaa yhtä ääntä.
  • Kuiskausäänestys. Jokainen käy vuorollaan aikuisen luona kuiskaamassa, kenelle antaa äänensä.

Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
* Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
* Osallistuminen ja vaikuttaminen

Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Ilmaisun monet muodot
* Minä ja meidän yhteisömme
* Tutkin ja toimin ympäristössäni


Pikapalaute #ihanparas! -tehtävästä

Mitä mieltä olitte tehtävästä?