Ollaan orkesteri!
Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: milloin vain Juhlaviikkojen aikaan
Sijainti: Sisällä tai ulkona
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan
Ohje opettajalle ennen tehtävää: Jokaiselle lapselle on hyvä varata seuraavat tarvikkeet
- yksi kulho ja yksi kuminauha (jousisoittimet)
- yksi tyhjä pullo (puhallinsoittimet)
- yksi ämpäri/kattila/purkki/lelu sekä kynä/lasta/tikku/keppi (lyömäsoittimet)
Tavoite: Tavoitteena on tutkia eri soitinryhmien tyypillisimpiä piirteitä ja äänen muodostumisen erilaisia tapoja. Tehtävät osoittavat, miten ääntä voi synnyttää vaikka millaisin kekseliäin tavoin. Lisäksi yhdessä soittaminen harjoittaa kykyä seurata ohjeita yhteistyössä muiden kanssa.
Helsingin Juhlaviikoilla esiintyvät Suomen ja jopa maailman parhaat orkesterit. Juhlaviikot haluaa levittää yhdessä musisoinnin riemua ja kannustaa kaikkia helsinkiläisiä oman luovuutensa äärelle innostumaan! Löytyisikö teiltä juuri tänään maailman paras tee-se-itse lasten orkesteri?
Orkesteri-aiheeseen voi tutustua lisää Tutki!-tehtävistä löytyvän Mikä on orkesteri? -tehtäväkokonaisuuden avulla
Rakennetaan oma jousisoitin!
Oman jousisoittimen voi helposti rakentaa kuminauhasta ja kulhosta. Kietokaa kuminauha kulhon ympärille niin, että nauha muodostaa yhden kielen kulhon keskiosaan sen syvennyksen yli (Ø). Kokeilkaa kieltä näppäilemällä tai vaikka kynällä hankaamalla, millainen ääni siitä tulee. Tuleeko eripaksuisista kuminauhoista erilaiset äänet?
Soittakaa pulloa!
Tyhjä pullo on mitä mainioin puhallinsoitin. Opetelkaa tuottamaan ääntä, kun pulloon puhaltaa. Millainen ääni pulloon puhaltamisesta tulee? Mitä tapahtuu äänelle, jos sen sisälle laittaa vettä? (Aikuinen voi havainnollistaa, jos pulloon puhaltaminen on lapsille hankalaa)
Pärisyttäkää rumpuja!
Ottakaa kukin eteenne erikokoinen ämpäri, purkki, lelu tai kattila, ja kääntäkää ne pohja ylöspäin. Ottakaa käteen kynä/lasta/keppi tai vastaava, ja kokeilkaa lyödä yhdessä tasaista tahtia opettajan ohjeen mukaan. Saatteko lyötyä kaikki samaan tahtiin, ensin hitaasti ja sitten nopeuttaen? Entä ensin hiljaa, sitten kovaa ja sitten keskikovaa?
Kapellimestari johtaa!
Valitaan kapellimestari, jokainen halukas saa vuorollaan olla. Muut soittavat haluamaansa soitinta: jousisoitin, puhallinsoitin tai lyömäsoitin. He asettuvat kapellimestarin ympärille kaareen. Taustalle voidaan laittaa soimaan musiikkia, vaikka tuttu lastenlaulu, jonka “päälle” orkesteri soittaa kapellimestarin johdolla. Kapellimestarilla on kynä tai pitkä keppi. Hän saa päättää ja näyttää, mitkä soittimet kulloinkin ovat äänessä, ja soittavatko ne lujaa vai hiljaa.
Esimerkkiohjeita kapellimestarille:
Lujaa = kapellimestari nostaa kättä ylös
Hiljaa = kapellimestari laskee kättä alas
Tahtipuikolla osoittaminen suoraan = tule mukaan soittamaan
Tahtipuikolla osoittaminen sivusuunnassa = lopeta soittaminen
…
Muista dokumentoida! Orkesterihetkistä saa hauskoja muistoja ja tunnelmia ryhmäportfolioonne.
Sujauta someen! Jakakaa kuvia ja videoita myös sosiaalisen median kanaviinne tunnisteilla #kulttuurikasvattaa #juhlaviikot. Mukaan voi lisätä myös vaikkapa:
#ajattelujaoppiminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #ilmaisunmonetmuodot #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki
Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Ilmaisun monet muodot
Kuva: Petri Krook