Pihat soimaan!
Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: Milloin vain Juhlaviikkojen aikaan
Sijainti: Piha tai lähiluonto
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan
Ohje opettajalle ennen tehtävää: Valitkaa, millä tavalla toteutatte soiton (alempana esitetty esimerkiksi erilaisia toteutustapoja). Etsikää sen mukaisesti valmiiksi löytyvät tai rakentakaa itse omat soittimet, valmistelkaa laulut tai pakatkaa mukaan kaiuttimet ja laite, jolta valitsemaanne musiikkia voi soittaa.
Sisältöä myös Retki-ketun tehtäväksi!
Tavoite: Opitaan toteuttamaan toisille kokemuksia ja vastaanottamaan niitä itse. Heittäydytään musisoinnin pauloihin, ja tuotetaan itse säveliä soivaan pihaan. Tavoitteena ei ole tuottaa täydellisiä musiikkikappaleita, vaan heittäytyä itseilmaisun pauloihin ja eläytyä sekä soittamaan, kuuntelemaan että kokemaan.
Tänä vuonna Juhlaviikkojen aikaan puistot soivat! Kolmessa helsinkiläisessä puistossa nimittäin kuullaan kolme festivaalin konserttia kaiuttimien kautta. Samaan aikaan, kun konserttisalissa sävelet kajahtavat ilmoille, kuullaan kappaleet myös puistoissa kaiuttimien kautta. Aika hauskaa, vai mitä!
Juhlaviikkojen aikaan pistetäänkin myös pihat soimaan!
Ohjeet:
Pihat voidaan saada soimaan monin tavoin. Voidaan joko laulaa tai soittaa itse – itse tehdyillä tai valmiiksi olemassa olevilla soittimilla. Soiton ei tarvitse olla oikea kappale, se voi olla pelkkää rytmin lyömistä ämpärin pohjaan, triangelin tai ksylofonin helinää. Ideana on, että lapset musisoivat toisilleen (tarvittaessa aikuisen tuella). Musiikkia voidaan myös kuunnella älylaitteen ja kaiuttimen kautta. Tietysti voidaan musisoida myös muilla tavoilla – toteutustapa on vapaa, kunhan saadaan pihat soimaan!
Kun musisointitapa on valittu, valitaan pihalta sopiva paikka tai muutama. Hyvä paikka voi olla esimerkiksi puun ympärillä, hiekkalaatikolla tai keskellä nurmikkoa. Paikka kannattaa valita sen mukaan, miten soittoa halutaan kuunnella; istuen ja puunrunkoon nojaillen, tanssijalat vapaaksi vapauttaen vai vaikkapa silmät kiinni viltillä rentoutuen.
Piha voi soida rentouttavasti soittimia hipsutellen tai pirteästi pillillä pöräytellen! Kokeilla voi kaikkea!
Alla esimerkkejä sovellettavaksi:
Toteutustapa 1. Soitetaan itsetehdyillä soittimilla
Toteutitteko jo tehtävän Ollaan orkesteri? Tehtävästä saatte vinkkejä itse tehtyjen soittimien ideointiin!
Toteutustapa 2. Soitetaan valmiiksi löytyvillä soittimilla
Mitä kaikkia soittimia löytyy jo koreista ja kaapeista? Otetaan mukaan ulos ja pistetään piha soimaan!
Toteutustapa 3. Laulaa luikautetaan
Tässä toteutustavassa ei tarvita soittimia laisinkaan. Pihat saadaan soimaan laulun voimin! Laulaa voi jotakin tuttua sävelmää, tai vaikka hyräillä itse keksimäänsä. Ideoita saatte Yhteen ääneen -tehtävästä.
Toteutustapa 4. Kappaleita kauittimista kuunnellen
Pihat voidaan laittaa soimaan myös kaiuttimien kautta! Musiikiksi voidaan valita vaikkapa lapsille tuttuja lastenlauluja, instrumentaalimusiikkia maailmalta tai vaikkapa näitä Juhlaviikkojen artisteja Levyraati-tehtävän sivulta.
VINKKI! Tämä sopii loistavasti myös yhteiseen Juhlaviikkojen juhlintaan ja toteuttavaksi myös huoltajille lasten noudon yhteydessä!
Muokkaa Retki-ketun tehtäväksi
Rakentamalla soivat pisteet pihalta hieman pidemmälle lähiluontoon, saadaan tehtävästä muokattua Retki-ketun käpälä!
Muista dokumentoida! Soivista pihoista saa ihania muistoja ryhmäporfolioon.
Sujauta someen! Kuvia ja tunnelmapaloja kannattaa jakaa myös päiväkodin sosiaaliseen mediaan tunnisteilla #kulttuurikasvattaa #juhlaviikot #pihatsoimaan.
Mukaan voi lisätä myös vaikkapa: #ajattelujaoppiminen #osallistuminenjavaikuttaminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #ilmaisunmonetmuodot #tutkinjatoiminympäristössäni #kasvanjakehityn #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki
Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Osallistuminen ja vaikuttaminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Ilmaisun monet muodot
* Tutkin ja toimin ympäristössäni
Kuva: Jussi Hellsten