Kuuntelutehtävät
Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: milloin vaan Juhlaviikkojen aikaan
Sijainti: Sisällä tai pihalla (osin äänilaitteen ja/tai näytön äärellä)
Kesto: Sovellettavissa oman aikataulun mukaan; tehtäviä voi jakaa useammalle päivälle tai laajemmin osaksi musiikkiteemaista opetusperiodia
Ohje opettajalle ennen tehtävää: Kuuntelutehtävää varten tarvitaan vähintään äänilaite. Halutessaan voi myös näyttää orkesterisoittoa videoilta, jolloin tarvitaan siihen sopiva laite
Tavoite: Kuuntelutehtävien tarkoituksena on syventää ymmärrystä eri soitinten äänistä, sävyistä, väreistä ja muista piirteistä kuuntelemalla tarkemmin orkesterimusiikkia. Ikätasosta riippuen voi kuuntelutehtäviin liittää erilaisia toiminnallisia ulottuvuuksia.
Sujahdetaan orkesterimusiikin maailmaan toiminnallisten kuuntelutehtävien avulla!
Venezuelalainen El Sistema -nuortenorkesterin videolla näkyy hyvin kapellimestarin ohjaus sekä kuuluu hyvin eri soitinryhmien äänet. Lapset ja nuoretkin voivat soittaa orkesterissa, se ei ole vain aikuisten hommaa! Mitä soittimia tunnistatte äänen tai kuvan perusteella?
Kokeilkaa kuuntelun lomassa:
- taputtaa yhdessä tahtiin nopeissa kohdissa
- heilutella käsiä ilmassa aaltomaisesti hitaissa kohdissa
- liidellä kuin pikkulinnut tai hipsiä kuin hiiret hiljaisissa ja kevyissä kohdissa
- marssia ja tömistellä kuin karhut matalissa ja voimakkaissa kohdissa
Seikkailukonsertti siitä, miten Pikku Kakkosen lintu lentää omille teilleen! Onnistuuko orkesteri auttamaan pikkukakkoslaisia Iinaa, Susannaa, Reppu-Heppua ja Nakkirakkia siivekkään karkulaisen etsinnässä?Seikkailukonsertti voidaan kuunnella yhdessä läpi kokonaisuudessaan ja tehdä pikkukakkoslaisten kanssa videolla näkyviä seikkailu- ja leikkiliikkeitä tai vain seurata tarinaa rauhassa vaikka lyhyissä pätkissä.
Miettikää kuuntelun lomassa:
- Tunnistatko alussa soivan melodian? Etteikö se vain olisi Pikku-Kakkosen tunnuslaulu?
- Millaisia ajatuksia, tunteita ja mielikuvia musiikkipätkät herättävät?
- Millaisia eläimiä, säätiloja ja värejä kuulet?
Vaihtoehtoisesti videolta voidaan kuunnella vaan lyhyitä orkesteripätkiä:
- 0:00-1:05 Pikku-Kakkosen tunnusmelodia
- 2:35-4:35 Reissuun lähtö
- 5:18-8:03 Lentävällä matolla lentäminen
- 8:38-9:23 Vesipisaroiden seuraaminen
- 9:55-13:00 Nakkirakki joutsenena
- 13:30-14:55 Lintujen lento
- 15:43-18:11 Lampisukellus
- 18:55-20:23 Norsun töräys
- 20:43–21:37 Kiiretanssi
- 22:13-25:28 Myrsky
- 26:13-28:39 Rinnevaunulaulu (Veronika Istominan laulamana)
- 28:40-30:15 Vuoren kapuaminen
- 33:27-34:29 Linnun paluu
- 34:31-37:47 Sirkusesitys ja loppukumarrukset
Lapset voivat kuunnellessa soittaa kappaleiden “päälle” omalla soittimellaan osana orkesteria. Muistakaa kuunnella musiikkia ja antaa sen johdattaa, tarkoitus ei ole kilpasoitella muiden soittimien kanssa! Mukaan voi ottaa myös halukkaan kapellimestarin orkesteria johtamaan!
Mendelssohnin Kesäyön unelman alkusoitto maalaa kuvaa satufantasiasta, jossa taikuutta, kepposia, väärinkäsityksiä ja kummallisia olentoja piisaa!
Rakentakaa musiikin tahdissa leluista ja muista tarvikkeista satumetsä, joka kuhisee keijukaisia, erilaisia hassuja hahmoja, kuninkaallisia, hyönteisiä, salaperäisiä taikaolentoja… Kuka on kukakin? Millaista ääntä sinun hahmosi pitää?
…
Muista dokumentoida! Lasten heittäytymisestä orkesterimusiikin maailmaan saa hauskoja kuvamuistoja ja tunnelmia ryhmäportfolioonne.
Sujauta someen! Jakakaa tunnelmakuvia myös sosiaalisen median tilillenne tunnisteilla #kulttuurikasvattaa #juhlaviikot. Mukaan voi lisätä myös vaikkapa:
#ajattelujaoppiminen #kulttuurinenosaaminenvuorovaikutusjailmaisu #ilmaisunmonetmuodot #kasvanliikunjakehityn #oppimisenilo #yhdessätekeminen #varhaiskasvatus #vaka #esiopetus #eskari #helsinkioppii #helsinki
Vasu- ja eops-vastaavuudet – laaja-alaiset tavoitteet:
* Ajattelu ja oppiminen
* Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu
Vasu- ja eops-vastaavuudet – oppimisen alueet:
* Ilmaisun monet muodot
* Kasvan, liikun ja kehityn
Kuva: Jussi Hellsten